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834 MIGUEL ANXO PENA GONZÁLEZ ría, participa el cuerpo de la servidumbre del alma; si le arras­ tra el lujo, la ira, el odio, la temeridad, la embriaguez o la envi­ dia; el cuerpo y el alma sirven conjuntamente a estos tiranos. La cautividad del alma, pues, lleva consigo también la del cuer­ po. Por otra parte, el alma religiosa magnánima da poca impor­ tancia al cuerpo. La cautividad del cuerpo es dura, ciertamente, pero no en absoluto miserable para el hombre, porque condi­ ción del siervo es servir. Mas la cautividad del alma, ¡qué gran desgracia es!»132. Con el magisterio de los Padres, la doctrina social del cristianis­ mo hirió de muerte la institución de la esclavitud en el campo filosó­ fico y moral, repercutiendo ésta también en el ámbito económico; que se vio modificado, transformado y difundido poco a poco en la conciencia particular y social del pueblo. El precepto del amor insti­ tuido por Cristo ocupó su lugar en la vida cotidiana del pueblo y de las comunidades 133. De esta suerte, toda la vida moral, jurídica y reli­ giosa de los pueblos cristianos se resume en una tensión hacia la bús­ queda de la perfección moral y social, teniendo presente las palabras 132 «Gravior est animae, quam corporis captivitas.— Et quidem gravis est cap- tivitas corporalis, quae, jure libertatis amisso, victorum dominatui subditur. Et ser- viunt tum quidem corpora, sed nequaquam capitur fidelis animae libertas. Testes sunt mihi tres pueri inter flammas cantantes; testis Daniel in fame leonum , prop- hetae prandio saturatus; testis Eleazar inter jura dom inorum , patriis suis legibus liber (2 Mac 6); testes cum matre sua Tres leguntur Martyrum septem matres, eorum ad martyrium hortatrices: sed hic Hilarius Machabaeorum matrem maxime videtur respexisse. Paulo ante apud Martyres septem , Deo gratias inter nova mortis tor­ menta referentes (ibid., 7). At vero quanto infelicior est animae captivitas! Si earn avaritia ceperit, per corpus latrocinatur ac grassatur: si libido vicerit, communicat cum corpore servitutem: si luxus, ira, odium, temeritas, ebrietas, invidia subegerit; his imperantibus sibi dom inis et anima et corpus in commune famulantur: atque ita captivitatem animae, et corporis sequitur captivitas. Caeterum conditionem co r­ poris religiosae animae generositas despicit. Officium Licet, quidem durum, tarnen homini non omnino miserabile, quia Particulam ei apud Par., hic immissam, remo- vimus. Hoc ita potest explicari: non est m iserabile quod servi serviant; quibus subintelligendum , nec proinde quod captiva sint corpora, quae servire nata sunt: serviatur a servisi at vero animae captivitas quam infelix est!»: San H ilario d e P o i ­ tier s , Salmo 125, 4 (PL 9, 686). 133 Cf. R. S ierra B ravo , Doctrina social y economia de los Padres de la Igle- sia, Madrid 1967.

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