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368 FRANCISCO DE ASÍS CHAVERO BLANCO pió: la creación 42; a partir de este principio, que es el inevitable supuesto para hablar de los seres creados 43, la categoría de relación sólo puede ser aplicada en un sentido esencial y transcendental, en cuanto que la creatura, en sus diversos grados de ser, sombra, cami­ no, vestigio y, en este sentido, todo el universo creado es el liber scriptus forinsecus44. La fecunda metáfora del libro, que puede decirse de procedencia agustiniana, viene a constituir, al igual que en san Agustín, un único y articulado discurso divino que san Agus­ tín pone en paralelismo con la Escritura 45 para mostrar la intrínseca referencia de todo a Dios. Justamente se ha puesto de relieve que la idea del libro no es sólo una metáfora literaria, sino la precisa indicación de cómo debe entenderse el mundo 46. Su lectura no es para ver, sino para entender (intendere), sugiriendo así que el mundo no es imitación del mundo arquetípico de la filosofía plató- 42 «Nos vero omnes, revelata facie gloriam Domini speculantes [2 Cor 3, 18], Dictum est de altitudine fidei, quia excedit investigationem rationis, ut patet in duo- decim articulis designatis per duodecim stellas et per duodecim alas Seraphim», Hex 12, 1 (V, 384). 43 «Supponendum enim est per fidem, quod Deus est conditor rerum, guber- nator actuum. doctor intellectuum, iudex meritorum. Et ex hoc intelligitur, quod est causa causarum et ars prestantissime originans, dux providissime gubernans, lux manifestissime declarans, ius rectissime praemiat et iudicans», Hex 12, 2 (V, 385). 44 «Ad hos splendores exemplares ratio ducit et fides. Sed ulterius triplex est adiutorium ad surgendum ad exemplares rationes, creaturae scilicet sensibilis, crea- turae spiritualis, Scripturae sacramentalis, quae continet mysteria. Quantum ad pri- mum totus mundus est umbra, via, vestigium et est liber scriptus forinsecus. In qua- libet creatura est refulgentia divini exemplaris... Item, est via ducens ad exemplar... Item est vestigium sapientiae Dei. Unde creatura non est nisi sicut quoddam simula- crum sapientiae Dei et quoddam scultptile. Et ex his omnibus est quidam liber scrip­ tus foris», Hex 12, 14 (V, 386). 45 «Liber tibi sit pagina divina, ut haec audias: liber tibi sit orbis terrarum, ut haec videas. In istis codicibus non ea legunt nisi qui litteras noverunt: in toto mundo legat et idiota», S a n A g u s t ìn , Enarratio in Psalmum 45, 7 (PL 36, 518; CCL 38, 522). 46 «È la indicazione precisa del modo in cui si doveva intendere la contempla­ zione del mondo fisico: come “lettura” cioè di un testo scritto da Dio, tesa a cogliere insegnamenti religiosi e morali di cui le “nature” sono figure e simboli». T. G rego ry , «L’idea di natura nella filosofia medievale prima dell’ingreso della fisica aristotelica. Il secolo xii », en La filosofia della natura nell Medioevo. Atti del III Congreso Interna­ zionale di filosofia medievale, Milano, Vita e Pensiero, 1966, 27.

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