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350 BERNARDINO DE ARMELLADA Ya se ha indicado cómo en el fondo de la solución escotista está el hecho de que no se mira el problema partiendo del esque­ ma del necesitarismo aristotélico, sino más bien de la concepción de Dios como absolutamente libre en relación con sus dones: Dios, «objeto voluntario», es una especie de slogan del escotismo. Aunque Barbieri en realidad no expone de modo explícito tal idea, sí parece ser consciente de la misma, cuando dice que el alma, incluso con su disposición para recibir la gracia, no se hallaría en situación vio­ lenta, esto es, antinatural, si se quedase sin la gracia, ya que la gra­ cia solamente se le debe (emplea el término «debetur» con el signifi­ cado de conveniencia, pues todo el contexto excluye claramente el sentido de exigencia natural) en virtud de la liberalidad divina, o sobrenaturalmente 29. En la dirección de este pensamiento es posi­ ble prolongar la idea de conformidad con la voluntad divina median­ te la concepción escotista del «amor iustitiae», que mide la propia Seraph. Doct. cit. Et ad id, quod potentia et actus debent proportionari, Resp. Seraph. Doct. lib. 3, d. 12, a. 2 q. 1(2!) ad 1 et 2. Potentia et actus debent proportionari, quando potentia habet ordinationem ad actum, scilicet ordinata sit ad eius assecutio- nem: falsum vero est quando dicit solum naturalem aptitudinem, quia potest impe- diri per oppositum eius; sic gressibilis habens truncatos pedes habet inclinationem ad gradiendum, et caecus ad videndum, nec tamen possunt id assequi; sic etiam damnati (ait Seraph. Doct.) habent appetitum ad merendum et ad beatitudinem, et tamen non possunt ipsam assequi ob carentiam mediorum, unde porportionantur potentia et actus in ratione perfectibilis et perfectivi, ratione aptitudinis naturalis, non vero in caeteris, et in ordine ad agens et ad virtutem activam quae sit clausa in sphera naturae; et per haec satisfactum est secundae confirmationi, nam non sequi- tur quod natura deficiat in necessariis (ait Seraph. Doct. cit.), cum in tota latitudine agentium adsit agens supernaturale valens talem inclinationem perducere ad com- plementum, quod agens respicit potentiam obedientialem creaturae, quae est natu­ ralis, est enim ipsa entitas creaturae». 29 Ibid., n. 89; p. 40b: «Instant. Si natura habet appetitum naturalem ad visio- nem beatam, ergo illi est debita. Ergo non erit supra exigentiam ipsius et supernatu- ralis. Respondeo negando consequentiam ex doctrina Seraph. Doct. /. 2, d. 19, a. 3, q. 1, ad 4 et d. 28, a. 2, q. 1, ad 3, nam appetitui de se pure considerato non debe­ tur perfectio ad quam ordinatur, nisi sit indutus dispositionibus necessariis et perfecte completus. Tunc enim ei debetur perfectio appetita, quae a Seraphico Doctore /. 1, d. 6. q. 1 corp. appellatur necessitas exigentiae, ita ut deficiente forma dicatur in statu violento; non sic in anima, etiam disposita ad gratiam: hac enim deficiente non ponitur in statu violento, quia ei debetur solum ex divina liberalitate et supernatura- liter, ut materia pure considerata, tunc cum sit indifferens ad omnes formas tarn natu­ rales quam supernaturales, sic est in potentia obedientiali ad eas sicut placuerit Deo».

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