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316 FRANCISCO DE ASÍS CHAVERO BLANCO Si este deseo es racional es porque participa de la razón o se somete a ella 204. Si hay un apetecer o deseo sensible o inferior, en dependencia de la representación jerárquica del alma, también hay un deseo superior con la doble propiedad de concupiscible e irasci­ ble 205, dos fuerzas, que en la psicología bonaventuriana, siempre tendrán una doble proyección, racional y sensible 206. Si la vis concu- piscibilis busca y adquiere el bien, la vis irascibilis lo conserva 207. El deseo puede fundarse en un conocimiento espontáneo y en un conocimiento reflexivo, porque el instinto o la tendencia al bien puede ser general y puede ser especial 208. Ciñendo la investigación al deseo de la bienaventuranza, san Bue­ naventura lo llama un deseo natural. Todo hombre tiene un deseo de la bienaventuranza y de ella tiene un conocimiento, que se puede decir general 209. Aquí el deseo sería una tendencia proporcionada a la fuerza natural del hombre, precisamente por el hecho de haber sido 204 Cf. 3 Sent d 23 a u q 3 conci ad 1 (III, 717). 205 «Dicendum quod sive vis irascibilis et concupiscibilis intelligatur de appetitu brutali, sive de potentia appetitiva rationali, utramque habet regere ratio per modum disponentis et consulentis, quantum est de se. Quod autem regat per modum impe- rantis, hoc non est nisi mediante voluntate, quae dat ei auctoritatem. Voluntas autem non dicit aliam potentiam per essentiam a concupiscibilis et irascibilis, sed nominat ipsum appetitum ut ratiocinatum sive rationi coniunctum, et sic eius regere est et impe­ rare. Concupiscibilis autem et irascibilis eadem potentiam affectivam nominant, in quantum tarnen habent regi; et ita dicuntur inferiores, non quantum ad naturam poten- tiae, sed quantum ad officium», 2 Sent d 25 p 1 a u q 6 conci ad 2 (II, 605). 206 «In nobis enim est duplex irascibilis et concupiscibilis, secundum quam inmediate nati sumus in Deum ferri, et in qua communicamus cum Angelis, et in qua secundum diversas comparationes habet reponi theologica virtus et cardinalis. Alia vero est irascibilis et concupiscibilis sensibilis, quae solummodo dicitur rationa- lis, quia obtemperat rationi», 3 Sent d 23 a u q 3 conci (III, 717). 207 «Memoria enim et intelligentia negotiantur circa idem, ita quod ista adquirit et illa conservai, vel illa offen et ista diiucdicat. Similiter concupiscibilis et irascibilis ita se habent, quod concupiscibilis adquirit et irascibilis defendit; et quia utrumque horum neccesarium est ad perfectionem actus cognitionis et affectionis; ideo memo­ ria et intelligentia potius dicuntur diversae vires quam diversae potentiae; similiter irascibilis et concupiscibilis», 2 Sent d 24 p 1 a 2 q 1 conci (II, 560); Cf. 3 Sent d 23 a u q 3 conci a d 1 (III, 717). 208 «Dicendum, quod sicut duplex est instinctus ad bonum, scilicet in generali et speciali; sic et duplex appetitus», 4 Sent d 4 9 p l a u q 2 conci (IV, 1003). 209 Cf. 4 Sent d 49 p 1 a u q 2 conci ad 1,2,3 (IV, 1003).

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