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EL DESEO DE DIOS EN LOS ESCOTISTAS DEL SIGLO XVI 257 sentido idéntico al de los autores precedentes77. Más llamativa es su doctri­ na sobre el apetito, al que llama «amor natural». Este sería la voluntad considerada en sí misma y que tiene una inclinación natural exactamente igual a los demás seres78. Es un amor natural por el que la naturaleza ama a Dios más que a sí misma79. La correspondencia de esta inclinación natu­ ral en el acto elícito la ven los autores, dice Ovando, de diversas maneras: Alejandro de Hales y Escoto creen que este acto elícito es siempre sobrena­ tural y sólo posible por la gracia. Pues aunque Dios es fin natural —apetito innato— , sólo de un modo sobrenatural puede conseguirse. Según santo Tomás, la naturaleza, aun en estado de integridad, habría necesitado un auxilio especial de Dios para poner en acto esa tendencia natural innata. Pero Ovando —amparándose en la autoridad de Ricardo de san Víctor— prefiere la sentencia según la cual se puede amar a Dios más que a uno mismo por las meras fuerzas naturales. Con todo, advierte que no sería bajo la razón de bien sobrenaturalmente beatificante80. Supone, pues, una distinción entre un fin o bien al que se tiende por la mera naturaleza y un bien sobrenatural al que se tiende por la caridad 77. «In omni et sola creatura intellectuali invenitur imago Trinitatis... Esse vestigium et imaginem non addit aliquod absolutum super creaturam: sed ipsamet creatura in se ipsa habet illa propter quae est vestigium et imago... Credenti Trinitatem haec et similia valent ad perscrutandum et persuadendum quomodo possit esse et quod hoc sit rationabilius quam oppositum. Non credenti autem nullo modo demonstrant» (Breviloquium..., Lib. 1, d. 3, prop. 6, pp. 28-30). 78. «Nota etiam quod amor naturalis non est nisi ipsa potentia voluntatis absolute sine aliquo superaddito... quae potentia habet suam naturalem inclinationem, sicut habent caeterae res naturales» (Ibid., lib. 2, dist. 3, prop. 16; p. 37). 79. No deja de ser interesante el hecho de que Ovando propone aquí las mismas razones que santo Tomás. Cfr. Surnma Theologica, 1 p., q. 68, a. 5c. 80. «Ad aliud videntur mihi esse tres opiniones: Una Alexandri supra citati, quod non sufficiunt naturalia sine gratia gratum faciente ad actum dilectionis Dei plus quam se, licet bene sufficiant ad diligendum eum plus quam aliam creaturam. Posset pro Alexandro dari simile in opinione Scoti quod Deus est finis naturalis, tamen supernaturaliter conse- quendus, ita ut ad actum inclinationis naturalis requiratur gratia gratum faciens. Alia est opinio Tromae (1-2, q. 109 a. 3) negantis necessitatem gratiae gratum facientis, sed quod sufficiebant vires naturae in statu naturae integrae, de qua currit argumentum. Sed quod requiratur auxilium Dei, et quamvis non nominet aperte auxilium speciale, videtur mani­ festé quod de ipso loquatur. Et sic in utraque opinione requiritur aliquod supernaturale adjuvans et elevans naturam. Tertiam videtur esse Richardi (hac dist., a. 7, q. 1) conceden- tis argumentum, quia negat necessitatem gratiae gratum facientis nihilque de auxilio spe- ciali meminit. Diligeretur autem Deus tune non sub qua ratione est bonum beatificans supernaturaliter. Et quidem si haec tertia positio non contradicit fidei Ecclesiae, quo pro nunc non occurrit ubi contradictat, videtur rationabilior, et quod solo auxilio generali posset ángelus et homo sic diligere» (OVANDO, Ibid., lib. 2, dist. 3, prop. 19; p. 41). Una idea tal vez más exacta sobre el pensamiento de Escoto en este punto puede verse en F. GuiMET, Conformité de la charité á la droite raison, en De Doctrina Joannis Duns Scoti, vol. III, Romae 1968, pp. 539-597.

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