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264 CELINA A. LERTORA MENDOZA civitate et omni bona villa; et ubique praedicant; et tamen infinitus error est in studio theologiae, et per consequens philosophiae, propter malos theologos, sicut de caetero volo manifestare in particulari et in propria disciplina ( Comp. Stud. Phil., c. 5: Brewer, 432). Este es el punto de partida de sus propuestas, situación inflaciona­ ria en cantidad pero no en cualidad de estudiosos, mal que también hoy suele denunciarse casi con iguales términos, que adquieren por ello sorprendente vigencia. En su primera propuesta de reforma, sostiene la imperiosa necesidad de estudiar una serie de disciplinas imprescin­ dibles: Et causis igitur corruptionis jam praelibatis satis concluso est corrup- tio studii. Sed quia haec sunt universalia et extrinseca, ideo volo nunc descendere ad quaedam particularia et interiora studii impedimenta, ut videamus sine contradictione qualiter infinita dementia regnat m studio toto tam philosophiae quam theologiae. Quod ad praesens volo manifestare ad ignorantiam quinqué vel sex scientiarum, quae requi- runtur ad theologiam et ad philosophiam, sine quibus quinqué vel sex scientiis impossibile est aliquid dignum sciri ab homine, et praecipue a Latinis. Has vero quinqué scientias amplexati sunt omnes sancti phi- losophi et omnes sapientes antiqui, quorum aliquos vidimus, ut prae- dixi. Sed moderni omnes praeter paucos despiciunt has scientias et gratis persequuntur, et maxime theologi isti novi, scilicet pueri dúo* rum ordinum, ut solatium suae imperitiae habeant, et suas ostendant coram multitudine stulta vanitates (...) Hae vero scientiae sunt istae: scientia linguarum sapientialium, ma- thematica, perspectiva, alkimia, scientia experimentalis (Comp. Stud. Phil., c. 6: Brewer, 432-433). Las cinco ciencias citadas aquí corresponden a cada una de las par­ tes del Opu s Maitts, a lo que debe añadirse luego la Filosofía Moral, que desde luego no es ciencia en este sentido. Acerca del estudio de las lenguas ya hemos tratado antes. Aquí sólo cabe añadir, a modo de com­ plemento. que Bacon excluye explícitamente de su programa el estudio de las lenguas romances, por ser más fácil y comprensible para todos, y que las llamadas «lenguas sapienciales» no son sólo hebreo y griego, sino en general todas las antiguas. El párrafo al respecto es muy claro: Prima igitur est scientia linguarum sapientialium a quibus tota Lati- norum sapientia translata est; cujusmodi sunt Graecum, Hebraeum, Arabicum et Chaldaeum. Non tamen intelligo ut quilibet sciat has lin-

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