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354 CELINA A. LERTORA MENDOZA Deus dedit vivere sexcentos annos propter studium sapientiae complen- dum (...) Sed propter malitiam hominum qui abusi sunt viis sapien­ tiae, ut Nimroth, et Zoroaster, et Atlas, et Prometheus et Mercurius aut Trismegistus, et AescuiLaipius, et Apollo, et alii qui colebantur sácut Dii propter sapientiam, Deus obscuravit cor multitudinis, et recidit paulatim usus philosophiae usquequo iterum Salomon eam revocavit et perficit omnino (...) Et iterum propter peccata hominum evanuit studium sapientiae, doñee Thales Milesius resumpsit eam, et ejus suc- cessores diletaverunt (...) Sed isti ab Hebraeis didicerunt omnia, sicut [pseudo] Aristóteles dicit in libro secretorum, quoniam philosophi in­ fideles, ut Nimroth et alii, fuerunt post Seth, Noe, Sem, et Abraham; et post Salomonem, qui secundo perficit eam, fuerunt reliqui philoso­ phi infideles ut Thales et Pythagoras, Sócrates et Plato, et Aristóteles {Opus Maius, II: Bridges I, 64-65). Hay en todos los planteos baconianos un intento de recuperación de los orígenes, de la situación privilegiada en que la palabra de Dios, expresada en imágenes («como una pintura», según expresión de Ro- ger) fue luego plasmada en categorías conceptuales por ciertos hom­ bres de mente privilegiada y lucidez excepcional. Este descuido no era nuevo y provenía desde los tiempos de la decadencia patrística. Ante­ riormente las ciencias se usaban de modo natural y congruente en la vida de la Iglesia. Antes de Cristo, Dios reveló ciertos principios bási­ cos de convivencia y de culto divino; esta revelación fue en parte so­ brenatural (la revelación a los hebreos) y en parte natural, a través de la filosofía: Nam philosophia ante Christi adventum dedit leges mundo, praeter- quam populo Hebraeorum, tam de culto divino quam de moribus et legibus justitiae et pacis inter cives, et belli contra adversarios. Et quo­ niam hujusmodi leges fuerunt datae, quantum potuit humana ratio, ut Aristóteles vult in fine Ethicorum (...) principes mundi noluerunt recipere legem Christi, quae fuit supra humanam rationem, et ipsi fuerunt regulati secundum philosophos, et ideo philosophia impedivit ingressum fidei, et tardavit in hoc, quod mundus ea deductus legi cel- siori horruit consentiré (Opus Maius, I: Bridges I, 28-29). Esta situación mejoró con la conversión masiva del Imperio, y en­ tonces fueron los cánones sagrados los directores de la vida y la con­ ciencia individual y colectiva. Esta supremacía de lo eclesiástico sobre lo civil ha dado lugar a las interpretaciones que acentúan el «imperia­ lismo baconiano», en cuanto exige el control eclesiástico en los tiem-

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