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DIONISIO CASTILLO CABALLERO 49 presenta dicha razón en unos términos tan ciaros y precisos que, a estas alturas, no necesitan comentario alguno: “Ex pane creaturae est necessitas, quia creatura habet in se possibilitatem et vanitatem, et utriusque causa, est quia pro ducta est de nihilo. Quia enim creatura est et a accepit esse ab alio, qui earn fecit esse, cum prius non esset; ex hoc non est suum esse, et ideo non est purus actus, sed habet possi bilitatem; et ratione huius fluxibilitatem etvariabilitatem, ideo caret stabilitate,et ideo non potest esse nisi per prae- sentiam eius qui dedit esse. Exemplum huius apertum est in impressione formae sigilli in aqua, auae non conservatur ad momentum, nisi praesente sigillo. Et iterum, quia creatura de nihilo producta est, ideo habet vanitatem; et quia nihil vanum in se ipso fulcitur, necesse est, quod omnis creatura sustentetur per praesentiam Veritatis. Et est simile: si quis poneret corpus ponderosum in aere, quod est quasi vanum, non sustentaretur. Sic et in proposito” U9. La afirmación de la presencia de Dios en todas las creaturas queda así justificada como atributo de Dios en I Sent., d. 37 desde una doble perspectiva: concepción bonaventuriana de Dios y su vi siónmetafísica de la realidad creada, en la que los caracteres de la creatura son radicalmente contrapuestos a los del ser de Dios. Presentada desde esta perspectiva, la presencia en todas las creaturas es un atributo propio y exclusivo de Dios120. 119. Ibid., c :I , 639a. E n esta m ism a o r ie n ta c ió n p r e se n ta la ra zó n d e la p r e s e n cia d iv in a en to d o s lo s lu g a re s : “ Item , h o c v id e tu r ra tio n e , q u ia lo ci, s e cu n d u m q u o d lo cu s , est in d ig e n tia a d lo ca tum , u t a b ip s o r e - p le a tu r ; sed om n is cre a tu ra v a n ita s, v a n ita s a u tem n o n re p le t n isi p e r v e rita tis p r a e s e n tia m : e rg o a d h o c q u o d lo cu s re p le a tu r, n e ce sse est D eum adesse. S ed h o c p o s lto , p o n itu r D eus esse in lo co , u t lo cu s e st” (Ibid., q.2, f.2 : I, 640b). C fr. Ibid., c :I , 641b. 120. A esta a s e rció n s o b re la e x clu siv id a d d iv in a d e este a trib u to le d e d ica , d e n tr o d e la m ism a d is tin c ió n , to d a u n a cu e stió n (I Sent., d.37, p .l, a.2, q .l : I, 642a-643b), en la qu e a firm a : "D ic e n d u m , q u o d esse u b i que, s icu t d ic u n t S a n cti. c o n v e n it soli D eo p r o p rie e t sin g u la rite r, ita q u o d n u lli c o n v e n it alii, n e c in te llig i p o te s t co n v e n ir e , si re cte in te llig itu r” (Ibid., c : I, 643a). E n la s p ru e b a s a d u cid a s en lo s fu n d am en ta re a p a re ce su m ism a c o n c e p c ió n d e D io s y d e la s cre a tu ra s, cu y o s c a ra cte re s se c o n tr a p o n e n : in m e n s id a d d iv in a , ra z ó n in m e d ia ta d e d ic h a p r e s e n cia fr e n te a la lim ita ció n ra d ic a l de to d a cr e a tu r a : “ Item , h o c ip'sum v id e tu r ra tio n e , q u ia om n is cre a tu ra , p e r se ex iste n s e t In se, est h o c a liq u id ; sed om n e q u o d est h o c a liq u id , est sin g u la re et om n e sin g u la re est h ic et n u n c, e t n ih il ta le n a tu m est esse u b iq u e : e rg o soliu s D ei est esse u b i q u e ” (Ibid., f.3 : I, 642a). A h o r a b ie n , s ie n d o la in m e n sid a d d iv in a u n a trib u to a b so lu to , ¿ c óm o h a d e ser co n s id e r a d a la p r e se n cia d iv in a en la s cre a tu ra s ? ¿C om o e x ig e n cia a b s o lu ta d e l ser d iv in o o, m á s b ien , c o m o u n a trib u to re la tiv o , es d e cir, qu e só lo p u e d e a firm a rse d e E l su p u e s -
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