PS_NyG_1973v020n003p0401_0566

550 TRASCENDENCIA E INMANENCIA DE DIOS EN S. BUENAVENTURA conside rada , es in te rp re tada conscien tem en te en esta d ia lé c tic a de la p a rtic ip a c ió n d e sd e a rriba : vin cu lada esencia lm en te a la ve rdad y al en tende r divinos, en los que aqué lla log ra su con sisten cia ra­ d ica l. S. Buenaventura encuen tra en esta o rie n ta c ió n e jem p la ris ta el ve rdade ro status in c o g n o s c ib ilib u s , lo m ismo que an te rio rm en te encon tró el status in en tibus, hacia el que se d irige toda con cep ­ ción de la rea lidad en su m e ta física plenam ente reductiva: “ Item , in entibus est status, ergo pari ratione e t in cognos­ cibilibus; sed primum ens, in quo est status, est principium , a quo est omnis en titas, et sine quo nihil est, nec aliquid a quo est omn is entitas, et sine quo nihil est, nec aliquid est nisi ab eo: ergo eadem ratione in primo cognoscente, si status est, necesse est, quod ab ipso sit omnis cogn itio, et quod per ipsum omn ia cognoscantur, et sine ipso nihil. Si ergo ’propter quod unumquodque, et illud magis’ ...” 12°. De este modo, toda rea lidad fin ita es conside rada a la luz del 120. I Sent., d.39, a.l, q.l, f.4: I, 685a. Encuentra este status en el as­ pecto de la causalidad ejemplar en la misma simplicidad absoluta de Dios. (Ibid., d.35, a. un., q.2, f.3: I, 605a). Creemos que la influencia del Liber de Causis, cuyos textos son empleados 47 veces en los escritos de S. Buena­ ventura, según Bougerol, (Introduction à l’étude de Saint Bonaventure, p. 67), ha sido decisiva en este punto concreto. Ser - vida - inteligencia es un trio que aparece en aquél en dependencia radical de la causa primera, se­ gún su diversa modalidad de ens primum - vita prima - intellwenLia prima que no cesa de iluminar a todo lo causado. Baste recordar los comentarios a las proposiciones 18 y 6 que transcribimos: Prop. 18: Res omnes sunt en- tia propter ens primum et res vivae omnes sunt motae per essentiam suam propter vitam primam et res intelligibiles omnes habent scientiam prop­ ter intelligentiam primam. Quod est quia si omnis causa dat causato suo aliquid, tunc procul dubio ens primum dat causatis suis omnibus ens, et similiter vita dat suis causatis motum... et similiter intelligentia dat causatis suis scientiam... Redeamus autem et dicamus quod ens primum est quietum et est causa causarum, et si ipsum dat rebus omnibus ens, tunc ipsum dat eis per modum creationis. Vita autem prima dat eis quae sunt sub ea vitam, non per modum creationis, tom o per modum formae. Et similiter intelligentia non dat eis quae sunt sub ea de scientia et reli- quis rebus nisi per modum formae” (Op.cit., Ed. cit., op. 175-176). Prop. 6.a: " Causa prima superior est omni narratione, et non deficiunt linguae eius nisi propter narrationem esse ipsius, quoniam ipsa est supra om- nem causam, et non narratur nisi per causas secundas quae illuminan- tur a lumine causae primae. Quod est quoniam causa prima non cessât illuminare causatum suum, et ipsa non illuminatur a lumine alio, quo­ niam ipsa est lumen purum supra quod non est lumen. Ex ilio ergo fac­ ta est prima sola cuius deficit narratio; et non est ita, nisi quia supra ipsam non est causa per quam cognoscatur, quia omnis quidem res non cognoscitur et narratur nisi ex ipsa causa sua. Cum ergo res est causa

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA3MTIz