PS_NyG_1973v020n003p0401_0566

DIONISIO CASTILLO CABALLERO 535 vina. Por lo que es p reciso a firm a r la dependencia rad ica l de la crea tu ra respecto de su C reado r p o r pa rtic ipa c ión . A cude a esta ve rdad, para con tra s ta r el s ig n ifica d o del se r de la crea tu ra con el de Dios: "ens pe r pa rtic ip a tio n em - ens pe r essen- tiam ” presenta, den tro del sistema de con trastes emp leado po r S. Buenaventura, uno de los b inom ios en el que m e jo r se transparen- tan la omnímoda riqueza de D ios y su abso lu ta independencia fren ­ te a la p re ca riedad del ser de la crea tu ra y su respectiva depen­ dencia esencial respecto de Aquél ¿Cuál es el s ig n ifica d o que p re tende dar a este modo de de­ pendencia esencia l? La respuesta nos la o frece en un texto clave de sus C on fe ren cia s s o b re e l Hexaém eron . S e e n c u e n tra en la co ll. 12, exp resamen te ded icada al tema de D ios en cuanto e jem p la r de todas las cosas, y puede conside ra rse como la m e jo r exp resión y co lo fón de su pensam iento sob re el tema que nos ocupa P recisa textua lm ente : “ Creatura egreditur a Creatore, sed non per naturarti, quia alterius naturae est: ergo per artem, cum non sit alius mo­ dus emanandi nobilis quam per naturam, vel per artem si- ve ex voluntate; et ars illa non est extra ipsum: ergo est agens per artem et volens: ergo necesse est, ut habeat ra- tiones expressas et expressivas. Si enim det huic rei formam, per quam distinguitur ab alia re, vel proprietatem, per quam ab alia distinguitur; necesse est, ut habeat formam idealem, immo formas ideales. Sic enim in plurali vocantur a Sanc- tis” 8 86. “ Item, si est ens per participationem est ens per essentiam: quia participatio non dicitur nisi respectu alicuius essentialiter habiti ab ali- quo, cum omne per accidens reducatur ad per se; sed quodlibet ens aliud a primo ente, quod Deus est, habet esse per participationem, illud autem solum habet esse per essentiam: ergo, etc.” ( Myst. Trinit., q.l, a.l, f.17: V, 47a). “Item, ens per participationem ab eo habet esse, quod est ens per essentiam, quia fluit ab eo” ( Hexaem., eoll.10, n.16: V, 379a). Cfr. Hexaem., coll.10, n.15: V, 379a. 87. “De divisione tractatio quinta, quae est tertia de speciositate fi- dei et agit de Deo, ut est exemplar omnium rerum” (Hexaem., coll.12: V, 384a-387b). 88. ibid., n.3: V, 385a. “Creatura enim egreditur a Creatore non ut per naturam, sed per artem, quae non est exemplar ipsum, sicut forte Plato posuit. Sed haec ars est agens a proposito agens et volens; ideo oportet quod habeat formas expressas et expressivas...” (Ibid., visio 2, coll.5, nn.3-6: Ed. Delorme, p. 141). Cfr. I Sent., a.6, a. un., q.3 c: I, 130a; Ibid., d.35, a.un., q .l: I, 600a-602b; d.45, a.2, q .l, f.4: I, 803a; II Sent., d.l, p.l, a.l ad 3.4: n , 17b; d.16, dub. 4 resp.: II, 408a; Scient. Chr., q.2: V, 6a-10b.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA3MTIz