PS_NyG_1973v020n003p0401_0566
DIONISIO CASTILLO CABALLERO 527 mas posib les de p roduc c ión po r pa rte de Dios: "de se ip s o - d e ali- quo c re a to -v e l de n ih ilo ” c2. Interesa exam ina r la p rim e ra y la ú ltim a fo rma de p roduc ción . Rechaza la p o s ib ilid a d de que la crea tu ra p roceda de la m isma substancia de Dios. Para e llo acude a la ca ra c te rís tica de la d iv i nidad: su abso lu ta trascendencia . En e fecto, rechaza de una fo rma cla ra cu a lq u ie r fo rm a de pan teísmo: to ta l — e s tilo de ios eleatas— 63 o pa rcia l — estilo de los ma- n iq u e o sM y de o tros pensado res— que pud ie ra c om p lic a r o mino- riza r la tra scenden cia d iv in a “ . D ios es en su s ingu la ridad real y substancia lm en te d is tin to de cu a lq u ie r o tra rea lidad ex trad iv ina de la que d ista in fin itam en te . La crea tu ra y el C reado r tienen esencias y p rop iedades necesaria y abso lu tam en te d ife ren tes y de ningún modo pueden conside ra rse en el m ismo plano, siendo la crea tu ra in fin itam en te in fe rio r a D ios m. Aún más, D ios se presenta como razón ú ltim a y rad ica lm en te e xp lica tiva de toda crea tu ra en los tres aspectos de causa lidad e ficien te , e jem p la r y fina l; pero de ninguna fo rm a como razón de 62. I Sent., d.2, a.un., q.l ad 4: I, 52b; cfr. Myst. Trinit., q.5, a.2 ad 7: V 96a. 63. “Sed haec positio non solum fidelibus, sed etiam sequentibus philosophis apparuit improbabilis, quod Dei essentia omnino invariabilis et nobilissima fieret corporalium et variabilium materia, quae de se est imperfecta, nisi perflciatur per formam” ( / / Sent., d.l, p.l, a.l, q.l c:II, 16b). 64. “Est et alia positio non minus stulta et impia, Manichaeorum videlicet, quod spiritus rationalis sit Dei substantia et natura. Dicunt enim, quod in homine est duplex anima, sicut recitai Augustinus in li bro de Duabus Animabus, quarum una inclinat ad bona et alia inclinai ad mala; et illa quae facit bona, nunquam potest tacere mala: et illa quae facit mala, nunquam potest facere bona; et illa quae inclinat ad faciendum bonum, est a Dei natura. Sed haec positio multipliciter a veritate est aliena. Primum, quia ponit, Deum eiusdem naturae esse cum creatura et alicuius creaturae esse materiam cum ponit, creaturam fie ri ex Dei substantia. Et ad hanc positionem sequuntur innumerabilia inconvenientia, et hoc praecipuum est, quia implicat in se duo opposita dum ponit, animam a Deo esse factam et earn esse de substantia divina (II Sent., d.17, a.l, q.l c:II, 411b-412a). Cfr. Ibid.. ad opp. 6:11, 411a. 65. “Dicendum, quod aliquorum positio fuit, quod intellectus hu- manus non erat aliud quam intellectus divinus; sed divinus intellectus dicebatur, prout consideratur in se, humanus vero, prout perflciebat cor pus aliquod. Sed cum Deus nullius sit pars constitutiva propter suam summam perfectionem et absolutionem, positio haec fuit stulta et erro nea” (II Sent., d.17, a.l, q.l c:II, 411b). 66. Remitimos a los textos aducidos en el cap. primero en el que es tudiábamos detenidamente los caracteres de las creaturas en contraste con los divinos.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA3MTIz