PS_NyG_1967v014n002p0181_0204

198 LA C O N T EM P LA C IO N E S T E T IC A E N S. B U EN A V EN TU R A se verifique esta delectación y posesión qu ieta de la cosa conocida y poseída en la complacencia del am o r ha de darse propo rción en tre la vo lun tad y la cosa. No existe delectación sin p ropo rción y med ida 43. El hombre, así constitu ido , que fruye esencialmente a través de la vo lun tad , con temp la la ob ra de a rte y la belleza. ¿P e ro qué es la con templación estética en sí, como estado fo rm al del alma? I II.—LA CONTEMPLACION, CONSIDERADA EN SI MISMA La con temp lación de la belleza es, en su origen, una in tu ición 44. Una intuición, cuya extensión tiene po r lím ites la un idad psicológica del que con tem p la y la presencia del artífice en lo in tu ido . Y po r ob jeto inm ed iato y directo la belleza m isma que se contempla. La pe rsona es cen tro unificador de los actos hum anos. E lla in­ teg ra en la un idad la m u ltip licidad de funciones de las po tencias y la d iversidad de sus ob jetos. E lla hace que la natu ra leza hum ana no se disgregue ni en su evolución tem po ral ni en la variedad de sus tendencias. El p rincip io de un idad m etafísica rige tam b ién el campo psicológico 4S. La un idad de la persona se manifiesta de per consequens delectare et quietare: ideo essentialiter, non dispositive est fruitio. Propter quod est intelligendeum, quod actus voluntatis potest dupliciter conside- rari, scilicet per modum appetitus et complacentia. Primo modo antecedere potest ipsam visionem; secundo vero consequitur, et in hoc est perfecta ratio ipsius frui- tionis, scilicet in complacentiae rei visae et habitae». I Sent., dist. I, a. II, q. Unic.; t. I, p. 37 ad 2. 43. «Anima non est capax gratiae nec gloriae nisi per mentem. Unde credo quod tarn gratia quam gloria primo est in potentia. IV Sent., dist. IL, p. I, a unic.; q. IV; t. IV, pp. 1006-1007. «Unio beatitudinis est per cognitionem et amorem». I l l Sent., dist. XXX I, a. Ill, q. I, ad 1; t. IV, p. 609b. «Unde sicut voluntas non sibi cognoscit, sed ratio cognoscit sibi et voluntati, ita voluntas sibi et rationi delectatur et ipsam quiescere facit». I Sent., dist. I, a. II, q. unic., ad 1; t. I, p. 37a. «Beatitudo, cum sit gaudium de bonis, est in aliquo sicut in subiecto primo per inhaerentiam; et sic dico quod est in sola anima; et est in aliquo sicut in coniuncto per quondam redundantiam, et sic, quia corpus est coniunctum animae, gaudium redundat in corpus». IV Sent., dist. IL, p. I, a. unic., q. 3 ad conclus.; t. IV, p. 1005b. 44. «Delectatio non est nisi coniunctio convenientis cum convenienti». I Sent., a. Ill, q. II; t. I, p. 38. Cf. nota 4. 45. «Et non solum Deo fruendum propter perfectam linitionem, sed etiam prop­ ter perfectam delectationem. Ad delectationem enim concurrit et coniunctio eius cum eo quod delectatur. Omne solum quod delectat animam delectat in ratione boni et pu lcri et quoniam solus Deus est ipsa bonitas et pulcritudo, ideo in solo

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA3MTIz