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PELAYO DE ZAMAYON 339 contrario: la naturalidad de dichos mandamientos, como hemos po dido ver en algunos de los textos referidos, a los que muchos otros podrían añadirse. Basten éstos: «Alio modo dicuntur aliqua esse de lege naturae, quia sunt multum consona illi legi, licet non sequantur necessario ex principiis practi- cis, quae nota sunt ex terminis, et omni intellectui apprehendenti sunt necessario nota, et hoc modo certum est omnia praecepta etiam secundae tabulae esse de lege naturae, quia eorum rectitudo valde consonai primis principiis practicis necessario notis» n. «Sic igitur omnia recolligendo, primo negatum est omnia prae cepta secundae tabulae esse de lege naturae stricte loquendo. Secundo concessum est duo prima primae tabulae esse de lege naturae stricte loquendo. Tertio dubitatum est de tertio primae tabulae praecepto, et quarto concessum est omnia esse de lege naturae large loquendo» 79. «Sed omnia peccata, quae sunt circa decem praecepta, formaliter non tantum sunt mala quia prohibita, sed quia mala, ideo prohibita, quia ex lege naturae oppositum cuiuslibet fuit malum; et per natu- ralem rationem potest homo videre, quod quodlibet praeceptum ex illis est tenendum» 80. «Alia autem sunt extra ista, quae sic demonstrative concluduntur ex eis, quae multum sunt consona illis principiis practicis; quia ab omnibus sunt visa multum rationabilia et bona, et ab omnibus iuste servanda; licet non possent ex eis demonstrari, sicut priora, et qua- tenus consona talibus principiis dicuntur de lege naturae, licet non simpliciter, quia non simpliciter sequuntur ex eis, sed ex iure po sitivo» 81. En vista de estos textos no puede subscribirse, sin más, el juicio que Amor Ruibal tan rotundamente pronuncia. Reconozcamos, esto no obstante, con sinceridad que los textos son contrarios al anterior (el de la nota 77), a lo menos aparentemente. (Confío que no se den por ofendidos los escotistas). Quizá Escoto titubeó, como titubearon durante siglos otros grandes escolásticos; quizá tuvo su parte de culpa su latín algo duro; o quizá la respuesta se halle en la solución a la segunda duda: ¿Cómo se explica la estabilidad de la ley o derecho natural ante esa posibilidad de dispensa, y de la omnímoda libertad divina? Con la teoría de la potencia absoluta y la ordenada, tal como quedó ex 78. Ox. I I I , d. 37, q. u n., n. 8 (X V , 826b y ss.). 79. Ibidem. 80. Rep. Par. I I , d. 22, q. u n „ n . 3 ( X X I I I , 104). 81. Rep. Par. IV , d. 37, q. u n „ n. 8 ( X X IX , 826b).
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