PS_NyG_1960v007n001p0117_0131

1 2 6 PENSAM IENTO FILOSOFICO.. o capitulo aparte. Así, por ejemplo, en la E x p la n a tio in G en e sim , aprovechando la oportunidad que ofrece el texto sagrado, desarrolla ampliamente en 13 páginas la cuestión de la existencia de la liber­ tad humana (37) y más adelante la de la inmortalidad del alma (38). B. S ín te sis. —Pocas veces como en este punto tiene lugar la re­ gla pedagógica latina: Longum iter per praecepta, breve per exem- pla. Tres ejemplos nos pondrán de manifiesto la manera expositi­ va del santo. Esto servirá asimismo para ofrecer un espécimen de su filosofía o mejor de cóm o la filo s o fía se h a lla en sus obras. Primero, a c e rca de D io s : «In principio creavit Deus caelum et terram, idest universi- tatem; brevissima periodus paucissima verba complectens, sen- sus vero quamplurimos, et illos quidem altissimos, verissimos maximosque. Asserii enim his verbis Moyses Deum Optimum Maximum esse ens primum, independens, aeternum, universo- rum entium causam primam, perfectam, unicam, liberam et vo- luntariam. Si enim entium universitatem praecessit, omnium profecto natura et aetate primum necesse est dicere; si univer­ sa ab eo dependent, ipsum necesse est independentem fateri, non enim prius, a quo tanquam principio et causa dependeat habere potest. Si entium universitas aliquando incepit, aliquo auctore in- cepisse dicendum est; quod enim penitus nihil est, penitus nihil operari potest. Posita igitur entium universitate, necesse omni- no est universitatis auctorem aeternum esse; alioquin ex peni­ tus nihilo nihil penitus fieri unquam potuisset. Si item univer­ sitas entium ab eo, tanquám principio et causa, dependet, ipse prima est causa: eo namque nihil est prius; perfecta vero, quia ex nihilo, nullo ex ente, nulla ex praeiacente materia, totum perfectumque mundum universum effecit; libera tandem, quia si non ab aeterno, sed aliquando creavit, non ergo ex necessitas­ te naturae, sed ex liberi arbitrii volúntate creavit, cum libuit si- bique complacuit» (39). Segundo, a c e rca de D io s y del h om b re : «Talia tamen vestigia non gerunt in se similitudinem natu­ rae divinae. Cum enim irrationales creaturae sint ratione intel- lectuque expertes, licet intellectum ipsum summum significent, ( 37 ) P àgs. 349 - 363 . ( 38 ) Ib„ pp. 368 - 380 . ( 39 ) Explanatio in Genesim, I I I , p. 69 .

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA3MTIz