NG200801002
NAT. GRACIA LV 1/enero-abril, 2008, 79-122, ISSN: 0470-3790 79 DUNS ESCOTO EN RATISBONA (Racionalidad de la fe) A LEJANDRO DE V ILLALMONTE , OFMCap. Salamanca En su discurso del 12.9.2006 en Ratisbona. el prof. J. Ratzinger (Benedicto XVI) habló de la necesidad de buscar la ‘racionalidad’ de la fe. El A. de este artículo recoge el tema y lo estudia en Duns Escoto. Para éste, la ‘racionalidad’ de una verdad no consiste (primordialmente) en su armonización con las leyes del entendimiento, en “armonizar fe y razón: fidem rationemque coniungere”, según lema de Boecio. Tal lema en Escoto se transforma en “armonizar cari- dad y razon: caritatem rationemque coniungere”. Porque la “racionalidad plena” la logra el hombre en la actividad de su voluntad libre, capaz de amar, no en la actividad de la inteligencia. Afirmación original e inesperada para muchos, pero comprensible desde el voluntarismo teológico y antropológico de Escoto. En este proyecto, la teología se ejerce, primordialmente, como un “intellectus caritatis”. Desde aquí se buscaría la ‘racionalidad’ de la fe. PALABRAS CLAVE: Escoto, voluntarismo, racionalidad, fe, caridad, teología. In September/2006, Professor J. Ratzinger (Benedictus PP.XVI) spoke in Ratisbon about the need to seek the “rationality” of the faith. The author of this article reintroduces and studies the theme in Duns Sctus. According to Duns Scotus, the “rationality” of a truth does not lie (fundamentally) in its harmonization with the laws of the mind, in harmonizing faith and reason: fidem rationemque coniungere, according to the motto of Boecio. Such motto is transformed in Scotus in the harmonization between charity and reason: caritatem rationemque coniungere. Because the full rationality is achieved by man in the activity of his free will, with the capacity to love, not in the activ- ity of the intelligence. This is an original and unexpected statemen, but com- pletely understandable from the point of view of the theological and anthro- pological voluntarism of Scotus, in this plan, theology is primarily exercised as an “intellectus caritatis. Starting from this statement it would be searched the “rationality” of the faith. KEY WORDS: Scotus, voluntarism, rationality, faith, charity, theology.
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