BCCPAM000R01-1-07p04d00000000

Ez Neskatxak bitartean aruntz-onuntza dJabiltza plaza edatsuan, mordoxka nabarretan. Soñua akitzean, aurreneko bi mutillak beren eskuak zubi antzean loturik goratzen ditnzte, eta guziak irugarrenetik asi ta zubiaren petik igaro- tzen dira, askatu gabe. Yendea berexteko egiten da lan ori; arrotza edo biziera txarrekoa dan mutillik bat ere sartu ez- tedin dantza goresgarri ortan. , Aldií guzi ontan dantzariak ibiltzen dira, soñua- ren neurría geldiro ta ezarian bezela markatzen dutela, eresneurriaren zati bakoitzean urrats bat egiñez. Mutil-katea gelditzen da. Lenengoa ta azke- nekoa lerrotik aldentzen dira piska bat eta elkarren aurkez-aurke ta beti alde berera dantzatzen dute belauntziko edo zortziko bat, txistulariak yotzen dituen ariora. Belauntziko edo zortzikoa onela dantzatzen da: Lenengo eresneurriaren bi zatietan eta bigarrena- ren lenengo zatian iru urrats egiten dira eskui al- dera, oñak aldizkatuz, aurrena eskuia, zearka au- rreratuz; aurpegia beti lagunari begira, baña gor- putza poliki poliki biratuz dioa, bira-laurden bat eskui aldera. Eta oin batek urratsa eman bitar- tean, bestea igitzen da dardara bizian, aidean go- ratuz belaun-makurtze leun batekin. Bigarren eresneurriaren bigarren zatian atzera itzultzen asten da, ezkerreko oña aurrena. Beste iru urrats dira, or sartuz esandako bigarren zatia ta irugarren eresneurriaren bi zatiak. Laugarren eresneurrian bi yauzi txiki, beltx- baliokoak, egiten dira, lurrean oñak gurutzatuz, aurrena eskuia ta gero ezkerra. Boskarren eresneurriaren lenbiziko zatian yau- zi bat egiten da zuzen gora (arsis), bigarren zatian bi oñen gañera erortzen da (thesis). Beste orren- beste egiten da seigarren eresneurrian. Zazpigarren eresneurrian bira osoa ematen da eskui aldera beltx-balioko bi urratsekin, eskui-oña ta ezker-oña, ta azken onetan bermatuz yauzi zu- zen gora bat egiten da, aurretik eskui oña ta gero ezkerrekoa yaurtikiz; zortzigarren eresneurrian eskui oñaren gañean erortzen da, ta bitartean gor- putza makurtu ta agur egiten du. Beste zortzi eresneurriak bereolaxe dantzatzen dira. Las muchachas entretanto esperan paseando por la anchurosa plaza, formando ramilletes de color. Al terminar la música, los dos primeros mu- chachos alzan sus manos unidas en forma de puen- te; y comenzando por el tercero, sin soltarse, van pasando todos por debajo. "Es esto un rito seleccionador, para impedir que ninguno, que sea indigno por su raza o sus malas acciones, participe de la danza honorífica. Durante toda esta parte, caminan los danzantes marcando tranquila y casi imperceptiblemente el ritmo de la danza; un paso en cada parte del compás. Se para la cadena de muchachos, y sueltos el primero y el último, destacándose un poco de la lí- nea y en frente el uno del otro bailan en la misma dirección una de las tres melodías belauntziko o zortziko, que los txwistularis suelen tocar en el orden que les parece. El belauntziko o zortziko se baila de la siguiente manera. En las dos partes del compás 1 y en la pri- mera del 2 se dan tres pasos-negra a la derecha con pies alternos, comenzando por el derecho, avan- zando a medio lado; la cara mira siempre al com- pañero, pero el cuerpo va girando poco a poco un cuarto de vuelta a la derecha. Y mientras un pie da el paso, el otro se agita con rápida vibración, levan- tado en el aire por suave flexión de rodilla. En la segunda parte del compás 2, se comienza a volver con el paso del pie izquierdo en forma in- versa a la anterior; son otros tres pasos-negra, contando la segunda parte dicha más las dos del compás 3. En el compás 4 se dan dos pequeños saltos-ne- gra, cruzando los pies en el suelo, primero el dere- cho y segundo el izquierdo. En la primera parte del compás 5 se da un gran salto-cabriola vertical (arsis), cayendo con los dos pies (thesis) en la segunda parte, repitiendo dicho salto en el compás 6. Se gira una vuelta completa a la derecha en el compás 7 con dos pasos-negra, pie derecho y pie izquierdo, y apoyándose en este último se da un gran salto vertical, lanzando por delante el pie de- recho seguido del izquierdo y cayendo sobre el dere- cho en el compás 8, mientras el cuerpo se inclina con una gran reverencia. Los otros ocho compases se bailan de la misma forma.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA3MTIz