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egiten da neskatxak berexteko, izen txarreko nes- katxarik bat ere sartu eztedin dantza agurgarri ortan. Gero, ori bera egiten da aurretik atzera ta dan- tzariak lengo lekuan gelditzen dira berriz. Zati au dantzatzeko, beltx-balioko urrats-yauzi txiki bat egiten da, eskui-oña ezkerrekoaren aur- rean pixka bat gurutzatuz, eta egoera berean egi- ten dira kakotx-balioko bi yauzi txiki. Eresneurri guziak berdin egiten dira, baña oñak aldizkatuz. Dantzarien gorputza pixka bat igitzen da eskuietik ezkerrera. 3. Inguru-txiki edo ingurutxo : Txistulariaren ustez, inguru aundia naikoa dantzatu danean, atabala irunako neurrian yotzen asten da, ta txistua inguru txikiaren soñu alaiak yotzen. Soñu auek zazpi dira, amaseina eresneurri- koak; txistulariak nai duen ariora ta nai duen ain- bat aldiz yotzen dira. Txistulariari dantzan geldi- aldi bat egin bear dala iduri zaionean, eratxekitzen dio soñuari amar eresneurriko bukaera bat; deia deitu dezakegu bukaera ori. Irugarren zati au, egiazko ingurutxoa, aurre- koa bezelatsu dantzatzen da; baña bikoak askatu- rik dabiltza, besoak goratu ta pixka bat makotuak dituztela. Eresneurriaren zati bakoitzean urrats bat egi- ten da. Lenbiziko zatian, eskuieko oña ezkerrekoa- ren aurrean pixka bat gurutzaturik, urrats bat aurrera egiten da, gero bi urrats labur oñak al- dizkatuz (bigarren ta irugarren zatian); oñak leunki «narrazten dira beren muturren gañean, neurrizko asots ras ras bat egiñez; ots orrek eder- tzen du polikiro atabalaren yokua. Bitartean dan- tzarien gorputzak bira-erdi leún bat egiten dute, aldizka eskuiera ta ezkerrera, besoak eta soña pixka bat igituz. Noizean bein gelditzen da plaza inguruan da- billen dantzari-alde begi-betegarria, ta aurreratu gabe dantzatzen dira, arik eta lenengo dantzaria berriz aurreraka asi arte. Dei-soñua yotzen danean, neskatxak eskuieko besoa goratu ta eskua ematen diete beren mutil lagunai; auek eskui aldera biratzen dira, ola egin- dako zubiaren petik bira bat emanez, ta guziak gelditzen dira dantzatik. Atabala yoka ari da oraño; bikoak, soka autsi gabe, badabiltza aurrera plazan, eta txistularia berriz soñuen bat yotzen asten danean, ekiten diote berriz dantzari, arik eta txistulariari dantza bu- katzea iduri zaion arte. : Lenago onekin bukatzen zan noski guzia:; baña por su fama de participar de la solemnidad del baile. Invertido el orden de los danzantes, se repite todo, quedando en la forma primitiva. . Para bailar esta parte se da un paso-saltito del valor de negra, colocando el pie derecho un poco cruzado delante del izquierdo, y en la misma pos- tura se hacen dos pasitos-corchea. Todos los .com- pases se efectúan de la misma forma, pero alter- nando los pies. El cuerpo de los danzantes adquiere un pequeño movimiento oscilatorio de derecha a iz- quierda. 3. Inguru-txiki o ingurutxo (danza circular pequeña) Cuando a juicio del txistulari se ha bailado bas- tante el inguru-aundi, tórnase en ternario el ritmo del tambor, y el tristu comienza a tocar las inge- nuas melodías del inguru-txiki, Forman éstas una colección de siete piezas bi- partitas de dieciséis compases cada una, que se eje- cutan en cualquier orden y cuantas veces quiere el txistulari. Cuando éste juega oportuno hacer pausa en la danza, añade a la melodía una terminación o coda de diez compases vibrantes que pueden deno- minarse deia (llamada). Esta tercera parte del baile, llamada Ingurutxo, por antonomasia, se baila de un modo parecido a la anterior, pero yendo las parejas sueltas y con los brazos ligeramente arqueados en alto, En cada parte del compás se da un paso. En la primera el pie derecho ligeramente cruzado delante del izquierdo avanza un paso, seguido por dos pa- sitos cortos de pies alternos (parte segunda y ter- cera) en que arrastrando ligeramente los pies sobre sus puntas se produce un rumor rítmico, un ras-ras acompasado, que realza graciosamente el juego del tambor. Entretanto, el cuerpo de los danzantes di- buja un semigiro suave alternativamente a derecha e 1zquierda, acompañado de pequeña ondulación de brazos y torso. En la segunda parte de cada melodía, el vistoso río de color de la danza alrededor de la plaza se de- tiene y sigue danzando sin avanzar, frente a frente los danzantes, hasta que el primer dantzari reanu- da la marcha saltante, con la melodía siguiente. Cuando suena el toque de llamada (deia), las muchachas alzando el brazo derecho dan la mano a sus compañeros, que giran a la derecha, dando una vuelta bajo el arco formado, y cesando todos de bailar. Sigue sonando el tambor; las parejas sin rom- per la fila continúan paseando por la plaza. Y cuan- - do el txristu canta nuevas melodías, se renueva la danza, hasta que el txristulari juegue conveniente dar fin al Ingurutxo. Parece que antiguamente aquí terminaba todo;

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