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óumpÍimiento icle ia acci6n ·u omisi6n indicada por ia ley, sí a la aceptación y cumplimiento de la pena establecida e impuesta 243 . . Según hemos indicado más arriba, Oh.armes insiste en que toda la obligación de las leyes depende de la voluntad e intención del legislador y en que eUas sólo obligan en cuanto quiere el legislador y no más allá de su voluntad. Esto parece indka,r que la mi<Sma gravedad de las leyes y preceptos depende notablemente del ,arbitrio del prelado o legislador. Así es, en efecto; el legislador no sólo puede ihacer que sus leyes obhguen sólo a la pena impuesta al transgresor, sino que también goza de autoridad para obligar sub veniaU en materia grave, si bien ~ obser•va el ·el teólogo capuchino - en esto deberá proceder el legi-slador con la máxima prudencia: « Legis humanae obligatio tota pendet a libera legislatoris voluntate; ergo potest obligare tantum leviter in re gravi... Materia ,gravis sicut ,capax est maiods obligatioms, est ehatn ,capax minoris, unde legislator potest iustis · de causis esse beni– gnior in obligando, et nolle uti iota sua potestate, et in hoc maxima est prudentia...; et consequenter pendet ab eius voluntate ut peccatum sit grave vel leve, in materia gravi, sicut pendet ut sit peccatum vel non sit; potest eni-m uti iure suo ut libuerit, iuste tamen et prudenter » 244 • Por lo tanto,, -para que una ley o precepto sobre materia grave importe obligación sub mortali, se hace necesario que el prelado o legi,slador tenga intención, por lo menos implícita, de imponer a sus súbditos setnejante obligación 245 • 243 Ibidem: « Poena proprie dicta est malum propter culpam inflictuni; poena improprie dicta est malum alia de causa impositum, puta ut. illius metu impel– lamur ad faciendmn aliquid, vel ut fiamus in posterum cautiores ad vitandos coin– muríes defectus; talis est poena quae per leges pure poenales imponitur, quae quidem suppémit culpam iuridicam quae coram Deo reatum non inducit, sed non supponit culpam theologicam quae sola est peccatum... Omnis lex... ·obligat sub • culpa theologica disiunctive ad actum vel ad poE}nam, concedo..., absolute ad actum, nego... Pendet autem a legislatore ut velit aliquando disiunctive ad actum vel ad poenam, et tune obligat in conscientia ad alterutrmn tantum... Lex est · directiva absolute vel disiunctive... Si autem directiva sit tantum disiunctive, non obligat. nisi disiunctive ad actum praescriptum, vel ad poen.am subeundam, quia alterutrum tantum praecipitur... Ad rationem legis proprie dictae sufficit quod habeat 1;im obligandi in ·conscíentia; atqui lex pure poenalis obligat in conscientia ad poenam: ergo, etc. Unde qui -legem huiusmodi transgreditur, peccat, nisi. paratus sit ad poenam illam subt,mndam ». · 2 4 4 Ibídem, q. l; art. 6; §. 1, p. 78. 245 Ibídem: « Ut lex humana obliget sub_ mortali, requiritur. ut intentio legislatoris sit graviter obligandi... Leges modo materiae gravitati proportionato obligant, quandó legislator eamm obligationem expresse non límitat... Equidem 77

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