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potestatem praecipiendi ,aut prohibendi rem levem sub gravi culpa: ... non quidem a Deo,. quia hoc nullibi exprimit Deus, nec ípsemet tali potestate usus est, imo nec uti potest, si Tannero, Becano, Ha 1 Cihero, et afüs credimus » 230 • Queda por aclarar, finalmente, el influjo que ejerce la voluntad del ,prelado o J,egi:slador sobre las leyes purame;nte penales, que obligan a los súbditos en conciencia a aceptar y cumplir la pena establecida y no a poner u omitir la acción por la que' se les castiga. Ante todo, Henno admite, tanto en el derecho eclesiástico como ,en el civil, leyes puramente penales (disyuntivas) que merecen el calificativo de verda– deras leyes 231 • Su existenda y valor moral ,dependen de la voluntad de los prelados y legisladores que, mediante esta clase de leyes, pretenden evitar el Ties,go de que ·sus súbditos se sientan gravados en conciencia por las posibles frecuentes trans,gresiones de las mismas: « In viariiis religionibus, ad animarum pericula cavenda, plurimae fiunt constitutiones, quae verae legis rationem, sortiuntur, et tamen non obli– gant in •consdentia ad actum ponendum vel om,ttenduni, sed tantum ad siubeunda:m poenam, actum ponentí vem omittenti impositam... Ornnis quidem poena supponit culpam... Sed hoc intefügi debet de peccato, seu culpa aut theologica, aut política; eum certum sit plurimos puni:rl, aut mulctari... propter actiones, quae non sunt theologice pecca– minosae » 232 • No es, en verdad, diverso el pensamiento del moraHsta alemán Benjamín Elbel, OFMRec. (1690-1756), sobre los puntos que estamos estudiando. Elbel parte del principio según e1 cuaUa autoridad humana, tanto eclesiástica ,como civil, puede dictar leyes obligatorias en conciencia; admite igualmente que puede promulgar leyes puramente penales y 23 º Ibídem, concl, 1, p. 117. 231 Ibídem, q. 8, c·ond. 4, p. 177: << Nulla e;;t lex quae uon obliget in conscientia. Ratio est, quia eo ipso quo lex desinit obligare in conscientia, desinit esse lex, sortiturque potíus rationem consilíi, cum relinquat materiam, quam praecipit, liberam. Dices: multae leges dicuntur non obiigare in conscientia, ut constit.utiones Dominicanorum. .. et multae aliae leges tum ecdesiasticae, tum civiles. Resp... Dlcuntur non obligare in conscientia ad ponendum vel omittendum actÍlm, quem lex praedpit, aut prohibet: transeat. Nullo modo obligare: nego: quia licet non obligent in conscientia ad actum, obligant tamen ad poenam, quarn vel tenetur superior transgressori inHigere, vel lransgressor in selpso exequi, aul. sustinere ». 282 .lbidem, q. 16, concl. 3, p. 185. 73

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