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FRANCISCO ÜNDARRA zen, bada», eranzun zion bidezkoak, eta bideari ekin zioen norbaiten billa. Andik ez urruti arkitu zuen zakur bat, soka gogor bat lepotik eransirik ( sic) eta aritz bati lotuta zegoala. Galdetu zioen, bada, zakur oni zein zan munduko guzien artean eskerrik gaiztokoena. Eta zakurrak bat ere dudatu gabe eranzun zion: «Gizona. Eta sinis dezazuen, ekusten dezue munduan geiena zar didanak zer egin didan; bada gabez ta egunez etxean, bideetan ta non-nai egin det beti nik nere nagusiak nai zuena, eta ez diot egin beintxo ere berak nai etzuen gauzarik. Eta ala ere arra azkenean eman didan pagua; bada utzi nau lo– turik eta otsoen ortzetan bizia uzte– ko puntuan». Au aditzean, ikaratu zan bidezkoa. Eta ekusi zuen gañera bere ortzak zorrozten ari zala dragoia ari itxas– teko. Eta bertan urra zezan beldu– rrez: «Ez du balio», esan zion dra– goiari, «zakur baten esanak, eta are gutxiago nagusiak egin dion eskerga– betasunaren miñez itz egiten duen zakurrarenak». «Onda, goazen, ba– da, beste edozeñegana» (sic), esan zion dragoiak. Badijoaz, bada, norbaiten billa eta ekusten due batetik bestera ígarotzen zan azari bat. Ots-egiñik geldi-arazten due eta esaten dioe bien artean ze– karden ( sic) ezbaida edo disputa, baila lendabizitik asita gertatu zan 386 lo contrario, te voy a matar y co– mer». «Vamos, pues», respondió el caminante, y echaron a andar en bus– ca de alguien. No lejos de allí encontraron un perro con una dura soga sujeta al cuello y atado a un roble. Preguntá– ronle, pues, a este perro cuál era el más ingrato entre todos los habitan– tes del mundo. Y el perro respondió sin dudar un momento: «El hombre. Y para que creáis, estáis viendo lo que me ha hecho el que más me debe en el mundo; pues noche y día, en casa, de viaje y en cualquier parte he cumplido siempre lo que quería mi amo, y nunca he hecho nada que él no quisiera. Y a pesar de ello, ved el pago que me ha dado al fin; pues me ha dejado atado y en pelig,:o de perder la vida entre los dientes de los lobos». Al oír esto, se puso a temblar el caminante. Y vio además que el dra– gón afilaba los dientes para clavarlos en él. Y temeroso de que lo despe– dazase en el acto: «No vale», dijo al dragón, «la afirmación de un perro, y mucho menos la del perro que ha– bla sentido por la ingratitud que su amo ha cometido con él». «Bien, va– mos, pues, a cualquier otro», dijo el dragón. Se dirigen, pues, en busca de al– guien y ven un zorro atravesando de un lado a otro. Llamándolo, lo hacen detenerse y le narran la disputa que tenían entre los dos, y también todo lo que había sucedido comenzando [10]

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