BCCCAP00000000000000000001134

so Elizondo ex voto, de obligatione voti implenda sollicifi esse debent, ita ut in dubiis pro voto iam possidente tenere, securius est, nisi contraria ratio adsit bona vereque suficiens. Quo sensu iuxta Clementem V, pars securiar est tenenda. Dixit autem securiar, non tutiar; et quidem inter haec duo verba differentia quaedam est: securitas enim potius subiective sonat de statu banae canscientiae, amplectentis opinionem practice bonam seu vere vel aeque et aliquando magis probabilem: nam et tutiar, quae sonat potius abiective pro ipsa lege, potest esse minus proba– bilis (Scav. ibid., n. 73, 2º, p. 63), sicut in casu Clementis V, ubi duplex erat opinio, una affirmans, alia negans ablgataria esse amnia quae sub verbis imperativi madi panuntur in Regula. Affirmans utique tutiar erat: qui ergo servat omnia, sese nullum ex obliga– toriis praeteriisse certior est. Attamen hic sicut et in dubio praece– denti de consiliis evangelicis utrum universim obligatoriis (art. 1, n. 2), non affirmantem seu tutiarem, sed negantem seu benigniarem partem Clemens V proponit, inter consilia distinguens quaedam obligatoria ex voto Regulae, et alia non obligatoria; et inter omnia qu[a]e sub verbis imperativi madi panuntur in Regula, quaedam tantummodo seligens atque specificans tanquam obligatoria, iuxta sententia[m] benigniorem quae meliari et subtiliori nititur ratione, ut aiebat Clemens 111 (Capellanus, c. 4, t. 9, De feriis, l. [ibro] 2): ratione videlicet materiae et ipsius verbi; et Traditionis antiquae totius Ordinis: qua ratione gravi ob leve motivum contempta, gravis remorsus conscientiae inde surgeret, dum tali ratione innixa mens est vere secura; et aliquando erit securior, quam si vellet omnia servare tamquam obliagtoria, nam inter haec occurrere possunt quaedam difficilia, equidem non obligatoria, quae tamen obligatoria reputaret anima, et nihilominus servare vix posset, ut difficiliora; et sic anima periculo peccati imo forsan et desperationis expone– retur » 71 • Declaratio itaque Clementis V, quam omnes Fratres Minores pro vivo commentario Regulae acceptant, magis extensa est quam illa Clementis VIII, cum iuxta primam Fratres qui volunt sequi se– curiorem partem, ad vitandos graves conscientiae remorsus, expedit ipsis quod ad ea sicut ad aequipollentia praeceptis se noverint obli- 71 Antes de esta extensa cita aparecen en la misma nota los argumentos jurí– dicos para defender los diversos sistemas morales: tuciorismo, probabilismo y equiprobabilismo (Seraphicae legislationis textus originales, p. 260, nota).

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA3MTIz