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678 MIGUEL ERBURU Entre los primeros teólogos moralistas postridentinos podemos con– tar al jesuita Juan Azor (1533-1603), antiguo profesor del Colegio Ro– mano. El moralista jesuita recurre expresamente a Clemente V y, aun– que sostiene que el pecado venial cae también precepto y que la materia de las leyes y preceptos representa el elemento decisivo y determinante de su correspondiente gravedad, sin embargo, se man– tiene fiel a la enseñanza de la clementina Exivi de paradiso con res– pecto al valor y significado preceptivo de los diversos verbos con que se formulan las mencionadas leyes y preceptos. Así, viene a en– señar que los verbos decerno, statuo, innovo, volumus, intendimus, mandamus no significan por sí solos obligación bajo pecado mortal 63 • En cambio, en conformidad con Clemente V, sostiene que los verbos praec1pio, iubeo, impero, edíco y sus equivalentes prohibeo, inhíbeo, interdico, veto significan e imponen obligación sub mortali, por lo menos en el derecho canónico. Azor mantiene este criterio y doctrina como más probables, contra el parecer de Cayetano y Navarro, apoyán– dose en la opinión común y en la autoridad de la constitución Exivi de paradiso: « Verbum praecipio iubeo, impero, edico, ex communi om– nium sententia, gravem obligationem continent; tale etiam est verbum prohibeo, ínhibeo, interdico, veto: quamvis Caietanus de iis etiam dubitet, et Navarrus... doceat nullum esse verbum latinum quo signi– ficetur, si solum in lege ponatur, violatorem legis humanae lethaliter peccare. At probabilius est gravem, ut diximus, obligationem hisce verbis significari: id enim colligi videtur ex clementina Exívi de verborum significatione » 64 • 63 AzoR l., SI, lnstitutiones morales, pars 1, Romae 1600, lib. 5, cap. 6, col. 472: « Ex verbis quibus lex utitur, deduci potest quantam vim lex habeat. Porro in iure canonico quaedam verba sunt communia, quae obligationem gravem non continent, cuiusmodi verba sunt decerno, statuo, innovo, ordino. Alia item sunt quae absolute et simpliciter, nisí aliquid aliud addatur, gravem obligationem minime significant, ut volumus, íntendímus, mandamus ». Sin embargo, poco más adelante afirma que las expresiones « stricte mandamus, iniungimus, ordinamus, decernimus » importan obligación sub mortali (Ibídem). 64 Ibídem. Sobre otros verbos y expresiones escribe a continuación: « Verbum debet et tenetur, obligetur Caietanus et Navarrus aiunt significare obligationem legis, cuius violatio sit lethalís vel venialis culpa. Verum alii sentiunt his verbis gravem obligationem contineri. Verbum clebet in legbius gravem obligationem significare testantur Silvester, Armilla..., quanquam aliquando consilium non prae– ceptum designat. Item haec verba: in virtute sanctae obedientíae... gravem obli– gationem inducunt. Haec item verba: vi aut vírtute praestíti íurísíurandi aut votí facti significant obligationem cuius violatio sit lethalis. Eandem vim habent haec verba: stricte mandamus, iniungimus, ordinamus, decernimus » (Ibídem).

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