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672 MIGUEL ERBURú Cayetano que tanto en el derecho común como en el civil, si el sentir común y la costumbre constante han atribuido a ciertos vocablos un determinado valor preceptivo, éste se les deberá aplicar invariable– mente 51 • Después de todas estas incertidumbres y reparos dirigidos a los principios prácticos mantenidos comúnmente por los teólogos medie– vales, el cardenal dominico acepta substancialmente el contenido doctri– nal de la Exíví de paradíso y la autoridad de Clemente V, aunque insistiendo una vez más en que el verbo praecipere no importa necesaria e invariablemente obligación sub mortali: « Rationabíle autem videtur quod ubi in iure invenitur vocabulum praecepti, ibi sit obligatio ad mortale. Quia in dicta Clementina Exiví d.e paradiso praesupponitur praeceptí vocabulum obligatorium esse ad tale praeceptum: ita quod hoc non continetur ibi tanquam aliquíd peculiare illius regulae, scilicet Minorum, quae ibi exponitur; sed tanquam commune quid omnibus supponitur, ut patet intuenti. Dixi autem hoc esse rationabile, propter dictam autoritatem iuris canoníci: et non dixi esse constans aut neces– saríum. Tum quia, ex vi vocabuli, praecipere seu praeceptum, licet importet vim obligativam, non tamen ad mortale » 52 . Finalmente, en cuanto al valor preceptivo de los demás verbos o vocablos Cayetano cree que no se puede ofrecer un juicio fijo y determinado. Más aún; él se atreve a sugerir que sería necesaria al respecto una definici6n autoritativa de la santa Sede: « De aliis autem allatis vocabulis nihil universaliter video determinabile, nisi quod, ex vi verborum, vera ap– parent omnia quae dubitando allata sunt. Et omnímoda certítudo huíus quaestionis, quoad ius commune, definitionem auctoritatívam Aposto– lícae Sedis exigere videtur » 53 • En conclusión, se puede afirmar que en la exposición del cardenal Cayetano, no obstante los reparos y limitaciones indicados, se pone más de manifiesto que en los teólogos anteriores la autoridad de Cle– mente V y el influjo de su célebre constitución sobre la teología moral. 51 Ibídem, n. 9: « Sive in communi sive in municipali iure vocabulum aliquod, secundum communem sensum, consuevit firmiter reputari obligativum ad mortale, procul dubio, ubicumque idem ponitur, habet vim huiusmodi praecepti: ut in regula Fratrum Minorum patet de vocabulo teneantur, ut habetur in Clementina de Verb. signif. Exiví de paradiso. Et per oppositum... quocumque Iex utatur verbo, si communis sensus intellexit non propterea datam obligationem ad mortale, non est tale praeceptum ». 52 lbidem, n. 10. 53 Ibidem.

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