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668 MIGUEL ERBURU Un ejemplo claro y concreto de cuanto acabamos de afirmar, nos lo ofrece el Panormitano al estudiar la obligatoriedad del ayuno ecle– siástico. Su gravedad se ha de interpretar y descubrir a la luz de los principios expuestos por Clemente V en su célebre constitución de– cretal: « Sed si quis transgreditur [ieiunium solemne] ex concupiscentía vel negligentia, tune solum obligat ad veniale; quod dictum prima fronte videtur mirabile, et hoc dictum putarem verum, ubi superior aliquid iníungeret per verbum commune... Secus credo, ubi proce– deret per verba praeceptiva vel aequípollentia. N am transgressio prae– cepti superioris obligat ad mortale, licet fíat sine contemptu... Et ideo ad propositum ponderanda sunt verba statutí seu canonis quibus indicitur ieiunium, an sit verba praeceptiva, an aequipollentia seu com– munia etc. Et collige ex praedictis et ex his quae dicam... , et praedicta nota bene » 39 • En el beato Angel Carletti de Chivasso (1412-1495) se nota el influjo del célebre jurista Panormitano y no es difícil descubrir su dependencia doctrinal de Clemente V en el problema referente a la gravedad de las leyes y preceptos. Efectivamente; la obligatoriedad de las ley·es canónicas y de cualesquiera otras leyes se ha de medir y apre– ciar atendiendo a la materia de las mismas, a la intención del prelado o legislador y a los términos o verbos con que se expresan, verbos que pueden ser preceptivos, inhibitorios o equipolentes, o estar formulados 39 Ibídem, vol. 6, De observatione ieiunii, n. 11 s., fol. 274 v. Algunos años antes que san Antonino v el Panormitano, el célebre canciller de la universidad de París, Juan Gersón ({363-1429), sin referirse a la constitución clementina ni a los verbos preceptivos y equipolentes, se sintió obligado a exhortar encarecida– mente a los prelados y legisladores a que extremen su diligencia, según exigen la verdad y la caridad, en medir y ponderar los verbos ¡; expresiones que han de emplear en la formulación de sus leyes o preceptos, para evitar todo abuso de autoridad y posibles errores y escrúpulos en los súbditos simples y timoratos: « Legislatores ecclesiastici et civiles plerumque sua potestate et autoritate noscun– tur abuti, praesertim ecclesiastici illi qui quidquid ordinant, quidquid monent, quidquid praecipiunt, volunt pro divinis legibus haberi, par aequale quoque robur habere per interminationem damnationis aeternae. Neque tamen accusaverim omnes legisl8tores taliter et talia loquentes. Praesumo enim quod ad rectam regulam et divinam sapientiam sermones suos voluerunt glossari, interpretari et recipi, quod si non hoc intenderunt, pronuncio non ego sed Apostolus quod nihil possunt contra veritatem, sed neque contra charitatem. Denique suum est talibus utí verbis in suis institutíonibus, quod a vero neque clevient neque simplicioribus et ignaris timares et scrupulos vanos ingerant, quasi videlícet ipsi lígentur ubi liberi sunt, tanquam praeterea gravi iugo premantur, ubi ad iugum leve et suave vocavit eos Christus » (GERSONrus I., De vita spirituali animae, Iect. 4, corol. 4, en Ioannis Gersonii opera, Parisiis 1606, pars 3, col. 203).

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