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CLEMENTE V EN LA HISTOHIA DE LA MORAL 665 obligación sub mortali ª4. El nudo de la dificultad se reduce, por tanto, a descubrir y señalar -- la tarea no es realmente sencilla - un criterio que sirva para discernir qué ordenaciones poseen fuerza preceptiva y cuáles no. En esta tarea podrían proporcionarnos alguna ayuda la materia y la forma o expresión de la ley; pero el santo arzobispo ad– vierte que la materia malamente puede servir para determinar la gravedad de las diversas prescripciones, si no coinciden los doctores sobre su valoración. Mejor tal vez pueda llegarse a la determinación de la gravedad de las leyes a través de la forma o términos con que se formulan, ya que los verbos praecipio y mando, por obediencia, bajo pecado mortal, etc., empleados ordinariamente por los prelados, signi– fican e importan fuerza de precepto y, por lo mismo, obligación sub mortali 35 • Advierte, sin embargo, san Antonino que en teoría y ordinariamente el verbo mando no posee fuerza preceptiva como el verbo praecipio, aunque en la práetica importa con frecuencia un significado y valor equivalente ,rn_ De todos modos, cualesquiera que sean los términos 34 S. ANTONINUS, OP, Summa theologíca in q,_wttuor partes distributa, Vero• nae 1740, pars 2, tit. 4, cap. 2, col. 561 s.: « Sciendum... quod ubi committitur peccatum veniale, non est ibi proprie inobedientia; sed cum committitur mortale: nam venialia non sunt contra praecepta. Ubi etiam notandum... quod non ornnes ordinationes ecclesiae vel praelatorum sunt in praecepto, ita quod transgredientes etiam scienter peccent mortaliter; sed sicut in lege divina quaedam sunt manita simplicia, contra quae faciendo esset de se veniale... , quaedam praeceptoria, contra quae operando esset mortale... ; ita etiarn in lege canonica ve! civili, sen ordinationibus praelatorum sunt quadam praeceptoría, quaedam monitoria. Qui facit contra praecepta divina vel humana, sumendo proprie et strícte praeceptum, etiamsi non faciat ex contemptu, sed ex neglectu, peccat mortaliter ». 35 Ibídem, n. 3, col. 563 s.: « Mandata ecclesiae et praelatorum Dei mandata dici possunt... Cum autem sint multae ordinationes ecclesiae et rectorum, quae sint mandata, idest praecepta obligantia de necessitate salutis, non est facile de omnibus determinare; potest tamen de hoc haberi aliqua cognitio ex materia vel forma. Ex materia quidem, si fit ordinatio de re necessaria ad caritatem, vel iustitiam, ve! divinarn reverentiam... ; hoc tamen potest male determinari, nisi ex communi declaratione Doctorum. Ex forma autern, idest ex modo locutionis vel scripturae ipsius ordinationis potest hoc percipi multipliciter... Tertio potest hoc haberi si ordinatio fiat sub tali forma: praecipio, vel mando, in virtute obedientiae, vel Spiritus Sancti, vel sub interminatione maledictionis aeternae, vel sub obliga– tione peccati mortalis. Huiusmodi modis utuntur communiter nunc praelati, curn intendunt praecipere subditis aliquid necessario faciendum, et ecclesia in suis ordinationibus ». as Ibídem, col. 563: « Plura sunt mandata diYina et humana, a quorum nu!lo debet declinare... Et quamvis communiter assignetur differentia ista ínter man– clatum et praeceptum; quia mandatum non obligat de necessitate salutis, eius

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