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44 Lc1 évident, mai1s elle est liée par l'essence e't intelligence divine 1 ; c'est ainsi que dans cette production des chos,es, Dieu ne veut que celles qui en quelque manière imitent son essenoe. mais le mal ne l'imite point, donc il ne peut pas vouloir la production du ma 1 l 2 • Il y a encore quelque chemin à faire entre le volontarisme de Duns Scot et le volontarisme de Descartes. Pour ce dernier Dieu est cause de Lui-même, il fait de Dieu la liberté absolue; et cela il le fait d'aprés Li.ard J "renouvelant les profondes spéculations de Duns Scot". N'em– pèche pas que Duns Scot ait écrit: "Deus necessitate, non voluntate, est Deus; Deus necessario est sciens non autem voluntate est sciens proprie; intellectus divinus ex necessitate naturae est sJpeculativus, et non est ad :µoc f ormaliter libertas; libertas Dei non est ad intrinseca quae quasi praecedunt actas ejus" 4, LA VOLONTÉ DIVINE ET LES LOIS Les lois divines reconnaissent-elles comm', cause l'intelUgence ou la volonté? Question intimement unie à 1a ,précédente. Les telles lois ne peuvent être qu'une imitation de la divine essence. Elles sont de dif– férente nature; il faut distinguer: lois nécessaires qui nécessairement imitent la divine essence et lois contingentes qui en sont una imita.– tian contingente. Les lois nécessaires sont dictées par l'intelligence avant tout acte de volonté. Toutes les vérités nécessaires, c',est-à-dire dont les I Intellectus divinus, in quantum aliquo modo prior est actu voluntatis divinae, producit ista objecta in esse intellibili, et ita respectu istorum videtur ,esse causa mere naturalis, quia Deus non ,est qausa libera respectu alicujus nisi quod prae– supponit ante se aliquo modo voluntatem seu actum voluntatis; et sicut intellectus ut prior actu voluntatis, producit objecta in esse intelligibili, ita ut prior causa vi– detur cooperari illis integillibilibus ad eorum •eHectum naturalem, ut scie, apprehen– sa et composita causent apprehensionis conformitatem ad se. Videtur igitud quod contradictionem includat aliquem intel!ectum taJ.em compositionem formare et com– positionem non esse conformem terminis, Iicet possibiJ.e sit illos terminos non coro– cipere, quia licet Deus voluntarie coagat ad hoc quod intellectus terminos compo– nat vel non, tamen cum composuerit, ut illa compositio sit conformis terminis, hoc viidetur necessario sequi rationem terminorum quam habent 'ex intellectu Dei oau– sante illos terminos esse intelligibili. 'O;:i;-. I, d. 3, q. 4, n. 20. " Non autem vult Deus fieri nisi ea quae imitantur ipsum; mala autem non imitantur ,ipsum, ergo non vult mala fieri Rep, I. d. 47 q. 2, n. 2. 3 LIARD: Descartes Paris, Alcan, r9rr, p. 192. 4 Oxon I, q. 38, n. 4.

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