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ut naturalis est vel humana, est de facto peccatum mortale... Ut natu– ralis est vel humana, quia eadem lex talis saepe communicat cum divina... qnia lex naturalis et humana ut tales sunt; non possunt attingere ad oognitionem aeternitatis in poena vel praemio, non ergo feruntur ad finem talem supernaturalem et phisquam humanum... Sic est de quacunque lege naturali vel humana, quod neque natura, neque homines, praelatil veI príncipes possent transgressores suarum legum plectere poena damnationis aeternae » 207 • Concluyamos, pues, que tam– poco influye la materia sobre la gravedad de las leyes humanas, a no ser cuando éstas explican o determinan el contenido de las leyes divinas. Nada destacable hemos hallado en el exegeta franciscano Nicolás de Lira, acerca de la materia de los preceptos, y poca cosa en el teólogo y exegeta español Alfonso de Madrigal o Tost,ado. Al destacar ambos el valor del precepto o de la intención preceptiiva del legislador, producen la impresión de que cualquier materia puede ser impuesta bajo precepto o prohibición y soportar, consecuentemente, obligación sub mortali. El Tostado, sin embargo, concede un cierto valor al objeto o materia y llega casi a disipar esa impresión al poner de mani– fiesto el paralelismo existente entre el bi'en que hay que obrar y el mal que hay que evitar. Existen, en efecto, bienes necesarios (bona necessaria) y males graves (ma,la magna) que son, respectivamente. objeto de precepto y prohibiición. Al mismo tiempo se dan bienes exce lentes y de supererogación (bona excellentia vel supererogationis) y males leves o ligeros (minora et levia mala) que no caen bajo precepto ni prohibición, sino bajo consejo, respectivamente, en sentido estricto y en sentido amplio 208 • El Tostado distingue, pues, bienes necesarios 2 0 7 Ibídem, lect. 4, cmoL l, col. 200. 208 TosTATUs A., Commentaría in tertiam partem Matthaeí, cap. 6, q. 18, en Opera omnia, Venetiis 1728, t. 20, p. 15': « Ad argumentum dicendum quod consilium mm solum est de faciendo bonum supererogationis, sed etiam de vitando minora mala. Sicut enim praeceptum est de bonis necessaríis iubendo, et de malis magnís vitando, ita consilium est de honis excellentíbus vel supererogationis ad illa suadendo vel exhortando, et de malis minoríbus ab illis dissuadendo... Et ita vitare peccata venialia quaecumque ad consilium pertinet, quia sunt minora mala et levia, per quae caritas non perit nec nos separamur a Deo... Et sic est con– sllium et non praeceptum. Et tamen verum est .quod magis accedunt ad naturam praeceptí consilia, in quibus vetantur levíora mala, quam iHa, in quibus suadentur excellentiora bona, eo quod magis obligamur cavere a malo quam facere bonum. Et quia obligatio proprie pertinet ad praeceptum, illa oonsilia quae habent magis de vi oblígandi, accedunt magis ad naturam praeceptorum ». 73

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