BCCCAP00000000000000000001017

consentimiento 163 . Esto puede inducir fácilmente a sospechar sobre el escaso o nulo influjo que ejerce el objeto o materia en la gravedad de los preceptos y en sus correspondientes transgresiones. ¿Será que Abelardo, al acentuar tal vez excesivamente el valor del consenti– miento, niega en realidad la existencia de pecados veniales por razón de su objeto o materia? Sería ciertamente aventurado dar a este inter– rogante una respuesta categórica; pero no se puede negar que quien respondiera afirmativamente, encontraría sólido fundamento en los escritos de Pedro Abelardo. Para su confirmación ofrecemos el siguiente pasaje que no deja de ser impresionante y significatilvo: « Peccatorum alia sunt venialia, alia mortalia. Veniale dicitur quod per se ad dam– nationem non sufficit, quale est omne illud quod, dum fit, memoriae non occurrit quod Deo dLspliceat. Nec tamen potest dici quod contra conscientiam non sit, etsi enim tune a memoria seiunctum sit, tamen dum ad memoriam reducimus ex consciéntia non probamus. Mortale vero illud peccatum, quod solum ad mortem sufficiens est, ut est omne illud quod contra conscientiam ex animi deliberatione perpetratur. Quantumcumque igitur, ut ait Augustinus, in se leve sít peccatum, dum placet et ex industria perpetratur; mortale est. Quantumcumque autem sit grave, dum di\spliceat et ex aními de•liberatione non fiat, veniale est » 16 4. 163 ABAELARDus P., Ethica seu Scito te ipsum, cap. 15, en PL 178, col. 658 s.: « Venialia. quidem, vel talia sunt, quando in eo consentimus cui non consentien– dum esse scimus, sed tune tamen non occurrít memoriae illud quod scimus; multa quippe scimus etiam dormientes vel quando eorum non recordamur... Quan– doque itaque vel m vaníloquíum vel in superfluum es:sum vel potum consentimus, quod tamen nequaquam esse faciendum scimus; sed tune mínime recordabamur quod non esset faciendum. Tales itaque consensus, quos per oblívionem incur– rimus, venialía aut levía dícuntur peccata...; pro quibus quidem negligentiis poe– nitentibus dimittendis verba quotidianae confessionis frequentamus, m qua mi– nime commemoratio graviorum culparum facienda est, sed tantum leviorum. Ne– que enim ibi dicere debemus "peccavi in periutio, in homicidio, in adulterio et oonsimilibus'', quae damnabilia et graviora dicuntur peccata; haec quippe non per oblívíonem, sicut illa mcurrimus, sed tanquam ex studio et deliberatione oommittimus abominabiles etiam Deo effecti... quasi exsecrabiles et valde odi– biles ». 164 foEM, Epitome theologiae christianae, cap. 33, en PL 178, col. 1753 s. Tal vez habrá que interpretar en sentido opuesto el siguiente pasaje del mismo Abelardo: « Denique, ut singula sibi conferencio diligentius diiudicemus, com– paremus venialia criminalibus, utpote superfluam comestíonem periurio et adul– terio; et quaeramus in transgressione cuius ·magis peccatur, vel amplius Deus contemnatur atque offendatur... Quod si quis forte requirat unde conicere pos- 58

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA3MTIz