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contenido propio de la ley divina. Quehacer de todo teólogo debería ser el empeñarse en separar lo di,vino y lo humano en todas las leves y preceptos. Sólo lo que es objeto de la ley divina podría obligar sub mortali. Teniendo esto presente, no debe sorprender a nadie que el canciller de París, descendiendo del campo de la teoría al terreno de la práctica, llegue a concluir que la omisión de las horas canónicas y la transgresión del ayuno eclesiástico y, en general, de cualquier esta– tuto, reglas y cánones no importan pecado mortal sino cuando simul– táneamente se quebranta algún precepto divino. Y, dando un paso más, afirmará, cornprensiblemente, que los legisladores humanos abu– san con frecuencia de su autoridad al imponer bajo formas o expre– siones fuertes y graves, cargas o preceptos suaves y ligeros, es decir, al atribuir a sus preceptos y prescripciones la misma fuerza y la misma gravedad que a las leyes divinas"º. De la exposición de Gersón se puede ciertamente concluir, por lo menos, que todo precepto divino importa obligación sub mortalí; Rursus frustra darentur leges cum appositione poenarum, quas legislatores infli– gere nequirent, imo nec de eis in foro suo cognoscere. Alioquin poterit legislator omnes ferre leges suas sub poena quantalibet possibili vel impossibili, quam absurditatem dicere quis auderet? Sic est de quacumque lege naturali vel humana. quod neque natura, neque homines, praelati vel principes possent transgressores suarum legum plectere poena damnationis aetemae ». 50 Ibídem, lect. 4, coroll. 4, en Opera, pars 3, col. 202 s. : « Omissio horarum canonioo.rum, transgressio ieiuniorum ecclesiasticorum et generalite,r omnium sta– tutorum et regularum et canonum, nunquam est mortale peccatum, nisi pro quanto dívinae legi praeceptivae dissonans invenitur. Et ita quantum lex aliqua habet admixtum de lege divina praeceptiva tantumdem et non amplius est eius trans– gressio mortalíter vitiosa. Quamobrem decernere de legibus omnibus manrifestum est spectare principaliter ad theologiam... quatenus recta ratio separet illud quod iuris divini est in eis ab illo quod humanum est sive positivum... et quoniarn multi hanc praecipuam artificem theologiam ve! ignorant vel negligunt vel sper– nunt... ideo turbationes in politiis et conscientiis saepe oriri comperturn est. Idcirco praeterea legislatmes ecclesiastici et civiles sua potestate et auctoritate noscuntur abuti, praesertim ecclesiastici illi qui quidquid ordinant, quidquid monent, quidquid praecipiunt, volunt pro divinis legibus haberi, par aequale quoque robur habere per interrninationern damnationis aetemae. Neque tarnen accusaverirn omnes legislatores taliter talia loquentes. Praesurno enim quod ad rectam regulam et divinam sapientiarn sermones suos voluerunt glossari, inter– pretari et recipi, quod si non hoc intenderunt, pronuncio non ego sed Apostolus quod nihil possunt contra veritatem, sed neque contra caritatem. Denique suum est talibus uti verbis in suis institutionibus, quod a vero neque devient neque simplicioribus et ignaris timores et scrupulos vanos ingerant, quasi videlicet ipsi ligentur ubí líberí sunt, tanquam praeterea gravi iugo premantur ubi ad íugum leve et suave vocavit eos Christus ». Véase, también ibídem, coroll. 5. 20

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