BCCCAP00000000000000000001017
dominico al afirmar que no sólo pueden cometerse pecados mortales y veniales circa finem, sino también circa ea quae sunt ad finem, si bien el pecado venial -- reconoce Escoto - ordinariamente no se di– rige circa finem 38 • La doctrina acerca del pecado mortal = transgresión de un pre– cepto, encuentra igualmente una confirmación decidida en los escritos de Ricardo de Middleton (t 1308), a pesar de que no trata ni estudia directamente nuestro problema. Al estudiar y examinar los teólogos moralistas de los siglos XI y XII, fácilmente salta a la mente del in– vestigador el siguiente interrogante: ¿constituye pecado mortal toda acción mala realizada consciente y voluntariamente? A esta cuestión responde Ricardo negativamente. Y la razón de esta respuesta consiste en que no toda acción mala deliberada y libre se dirige contra alguno de los diez preceptos 39 • La misma argumentación emplea para de– monstrar la existencia de pecados veniales, no por imperfección del acto humano, sino por su misma naturaleza, ex genere suo. De aquí llegará Ricardo de Middleton a proponer el siguiente principio y con– clusión: el hombre no peca mortalmente sino cuando quebranta, con sus acciones u omisiones, algún precepto directamente o de modo equ4Dalente 40 • Como es natural, a la prohibición hay que atribuir la 38 DUNs Scorus l., Retrao;l(Jtio [In quatuor libros sententiarum], lib, 2, dist. 21, q. un., en Opera omnía, t. 23, p. 101 : « Peocatum veniale est actus habens aliquam deordinationem, sed non simpliciter. Et sicut potest esse deordi– natio circa finem et drca ea quae sunt ad fínem, sic circa utraque potest esse deor– dinatio mortalís et veníaUs. Et non ,ili~tinguuntur mortale et veniale in hoc quod mortale est circa finem et veniale/ea quae sunt ad finem, quia circa utraque potest esse veniale et mortale, sed distinguuntur in hoc quod est esse contra prae– cepJa et non contra praecepta. Prima deordinatio est mortalis; secunda est venialis quae potest indifferenter esse circa finem, sicut circa ea quae sunt ad finem, etsi non ita regulariter accidat ». 39 RrcHARDus DE MEDIAVILLA, OFM Conv., Super quatuor libros sententia– rum, Brixiae 195,l, lib. 2, dist. 42, art. 2, q. 2, p. 511: « Sed non omne pecca– tum ex deliberatione commissum mortale est, quia non omnis ex deliberatione pec– cans facit contra unum de 10 praeceptis ». 4 -0 Ibídem, p. 512: « Non tantum cadit deordinatus voluntatis actus a ratione pecea ti mortalis propter imperfectionem actus... : sed etiam propter condicionem actionis exterioris volitae, quae non est contra unum de 10 praeceptis, nec im– plicite, nec explicite, nec directe, nec indirecte, sicut interdum comedere fructus ad satisfaciendum sensibili appetitui, quorum comestionem scit horno corpori suo non prodesse nec tamen graviter non nocere : hoc enim regulare est, quod nun– quam hamo mortaliter peccat, nisi omittendo vel committendo sit transgr-essor praecepti dírecte vel per aequivalentiam, cuí praecepto de necessitate obedire tenetur ». 16
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA3MTIz