BCCCAP00000000000000000001017
autem peccatum non respicit praeceptum vel prohibitíonem... Ad quod dicendum quod otium, prout est veniale peccatum, non respicit prae– ceptum vel prohibitionem; secundum autem quod est mortale, respicit et opponitur praecepto quod est de opere et praecepto quod est de sabbato sancto: est ,enim sabbatum non sanctum, quod est in otiosis hom:i– nibus » 18 • Finalmente, como teólogo que es, el doctor franciscano nos lleva a las siguientes conclusiones y explicaciones sobre el sentido teoló– gico del pecado mortal y venial: el pecado venial es un acto o com– placencia citra Deum; no dice relación ni se opone a ningún precepto o prohibición; el pecado mortal, en cambio, importa un acto o com– placencia supra Deum o aeque Deo, mira y se opone a un precepto o prohibición 19 • Hugo de Digne (t 1255-56) sigue decididamente la doctrina que defiende que el precepto, por su misma esencia, importa obligación sub mortali. Su Expositio super regulam nos trae el recuerdo de la Expositio de los Cuatro Maestros. Así, a su imitación, se propone la cuestión de si la prescripción de la regla franciscana que ordena que los aspirantes a nuestra forma de vida sean enviados a los ministros provinciales, constituye una instrucción, o más bien un precepto. Y, siguiendo también a los Cuatro Maestros, responde: « Videtur esse instructio et non praeceptum; alioquin fratres mortalíter peccare con– vincerentur, si quemlibet religionem nostram petentem non mitte: rent » 20 • El precepto, pues, lleva en su misma esencia la obligación sub mortalí. Este principio queda clara y firmemente confirmado cuando Hugo confronta la diversa obligación que impo~tan precepto, amonestación 18 ALEXANDER DE HALES, OFM, Summa theologica, t. 3, Ad Claras Aquas 1930, n. 301, p. Sll. 19 lbidem, n. 272, p. 286 : « Ad quod dicendum quod peccatum veniale est libido sive voluptas in creatura citra Deum; mortale vero est libido sive voluptas in creatura supra Deum vel aeque Deo ». En otro pasaje dice: « Secundo quae– ritur utrum [otium] sit mortale vel veniale... Ad quod dicendum quod otium... quandoque est veniale peccatum et quandoque mortale. Veniale, peccatum est cum fit deleotatio in aliquo quod est citra Deum...; mortale vero, cum praeponitur aJliquod commutabile bonum incommutabili » (Ibídem, n. 300, p. 310 s.). Y poce más adelante: « Veniale peccatum non respicit praeceptum vel prohibitionem, ...mortale respicit et opponitur praecepto » (Ibídem, n. 301, p. Sll). 20 Huoo. DE DwNA, OFM, Expositio super regulam, en Speculum minorum 1Jeu Firmamentum trium ordínum, Venetiis 1513, pars 3, fol. SSv. 9
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA3MTIz