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El << opus servile >> en los franciscanos 211 mediado el siglo XI 11, Guillermo de Reims, en sus comentarios o ano– taciones a la Summa de san Raimundo de Peñafort (75), atribuye al principio del finis operantis un influjo considerable muy semejante al que más tarde le asignarán el Tostado, san Antonino y el Panor– mitano (76). La doctrina y el sistema del finis. operantis llevan, pues, un signo y carácter preferentemente, franciscanos. ' Y llevan este sello frandscano no sólo por razón del número y calidad de los representantes de este sistema, sino también por la oposicióll y desprecio que demuestra su doctrina hacia las riquezas, hacia el lucro y hacia el dinero. Por otra parte, al mismo tiempo que va desapareciendo la servidumbre se desarrolla el salariado y, cori él, el afán de lucro, de dinero y de riquezas. Ahora bien, por su espíritu práctico y por su desprecio del dinero, nadie quizá mejor preparado que el franciscano para comprender cuánto absorven el espíritu este afán y preocupación y cuánto distraen al cristiano del culto divino y del pensamiento de los bienes y riquezas espirituales. (75) Las glosas o anotaciones que en el título de la obra de san Raimundo se atribuyen al dominico Juan de Friburgo (m. 1314), .son de Guillermo de Reims, O. P., que se dio a conocer como canonista en la segunda mitad del siglo XIII (Cf. CouL0N R., Guillaume de Rennes, en Dictionnaire de Théologie catholique, t. 6, París 1920, c. 1980s.; HuRTER H., Nomenclator litterarius, t. 2, c. 364). (76) GUILELMUS REoo·NE'.IISIS, Summa sandi Raymundi de Peniafort cum glossis ..., Avenione 1715, De feriis, n. 4, p. 160: << Sed quod de illis qui diebus festis tamen pro Deo arant agros pauperum, ve! alias laborant ad opus eorum, ve! qua– drigando, ve! alio modo, numquid peccant? Credo quod in dominicis diebus, ve! praecipuis et maioribus solemnitatibus ... talia non liceat fieri; de caeteris autem festivitatibus et diebus feriarum ... quo ad hoc credo quod liceat consuetudinem regionis sequi ... Ad hoc autem, ut talia licite sustineantur aut fiant, oportet quod pro huiusmodi labore non revocentur laborantes ab audiendis divinis ..., et quod principaliter talia fiant propter Deum, et non affectum carnalem, aut spem remun,e– rationis terrenae ..., et quod necessitas paupertatis illius, cui .haec fiunt, hoc videatur exigere. In praecipuis etiam festivitatibus, credo quod si non sit prohibitum, ve! consuetudini loci contrarium, licet aliquid operari circa aedificationem Ecclesiae et sacrorum locorum et aedificiorum, ad opus ministrorum Ecclesiae pauperum ...; ut si oporteat trahi currus ad ferendos lapides, vel in quadrigis afferri Jigna, quae aliter commode fieri non possunt: et similia, ut si oporteat transferri lapides de loco ad locum, ve! si oporteat mundare locum aliquem; ita tamen quod labor huiusmodi non perveniat usque ad multam fatigationem, et taedium ex diuturnitate laborándi; quia cum huiusmodi festa repraesentent quietem aeternae patriae et delectationem, non credo quod debeat in eis operari ve! laborari per totum diem. et usque ad nimiam f atigationem ... ».
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