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202 Miguelángel de Espinal ad lucrum temporale, ut est in advocato qui studet propter lucrum con– sequendum: tale enim opus non prohibetur sub poena peccati mor– talis. Quoddam est opus servile materialiter et finaliter seu formaliter: quoniam scilicet ordinatur ad lucrum tanquam ad proximum et pro– prium finem, ut portare ligna vel lapides, vel scribere principaliter propter lucrum et huiusmodi; et hoc opus servile prohibetur sub poena peccati mortalis >> (62). En conclusión: Bautista Trovamala de Salis se conserva fiel al sistema doctrinal de Middleton y lo aclara, en cierto modo, al aplicar los principios a los casos prácticos y concretos. La extensión del con– cepto de obra materialiter servil o liberal es idéntica a la de Middleton: la escritura es obra materialiter servil y las obras, materialiter liberales se reducen a los actos de las facultades internas. En las mismas ideas abunda el beato Angel de Chivasso, y su expo– sición, al igual que la de Trovamala, está calcada sobre la de Ricardo de Middleton. He aquí en pocas palabras su doctrina acerca del opus servile material: << Opus servile dicitur tripliciter. Aliquando materialiter solum, sed formaliter liberum, ut verbi gratia scribere non propter tem– porale Iucrum, sed ad aedificationem animarum ... , et istud non prohi– betur, imo conceditur ... Secundo dicitur opus servile formaliter solum, materialiter autem Iibernm est, ut puta cum advocatus cogitat de his quae die crastina debet proponere propter lucrum temporale, rusticus de aratione terrae et ordinatione boum, et licet ab isto abstinere debea– mus in diebus festis, non lamen astringimus de praecepto, unde non peccat mortaliter talia faciens ... Tertio dicitur opus servile materialiter et formaliter seu finaliter. Et hoc est omne opus corporale ordinatum sicut ad proprium et proximum finem ad bonum corporis temporale seu ad lucrum, et istud est illud quod prohibetur de praecepto diebus festivis, unde semper peccat mortaliter ipsum faciens ... >> (63). La exposición del beato Angel de Chivasso es sumamente clara. Sin embargo, no queremos dejar de destacar la seguridad y decisión con que afirma que la escritura es obra materialiter servil. Basta pensar que el beato Angel la propone como tipo de obras materialiter serviles. También merece que subrayemos la conformidad del beato Angel con Ricardo de Middleton en cuanto a la amplitud de las obras materialiter serviles: se extiende a todas las obras corporales, omne opus corporale. (62) BAPTISTA DE SALIS, Summa rosella, Feriae, n. 7, fol. 217r. (63) B. ANGELUS A CLAVASIO, Summa angelica, Feriae, n. 9, p. 520s.

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