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El « opus servile >> en los franciscanos 199 Este es, en sus líneas fundamentales, el sistema doctrinal de Ricardo de Middleton. Su exposición es indudablemente clara y precisa, pero algunas de sus afirmaciones merecen un examen particular más pro– fundo. Ricardo trata, en su exposición, de obras materialiter serviles y materialiter liberales, de obras formaliter serviles y /ormaliter liberales, y de obras serviles o liberales materialiter y formaliter simul. El concepto de obra formaliter servil o liberal es' suficientemente claro, ya que depende totalmente de la intención o finis operantis. Para comprender plenamente el sistema doctrinal de Ricardo de Middleton no hace falta más que aclarar y determinar la extensión del concepto de obra materialiter servil y materialiter liberal. El campo de las obras materia– liter serviles es muy amplio en el sistema de nuestro autor; pero, natu– ralmente, esa amplitud se consigue limitando notablemente la exten– sión del concepto de obra materialiter liberal. Efectivamente, obras materialiter serviles son todas las obras corporales o manuales, entre las cuales hay que comprender la escritura y la misma lectura (57); accidenta/is, quem constituit intentio agentis, sed essentialis quem principalius respicit, quantum est ex parte sua, debet iudicari opus simplidter servile ve! liberale: et ratione finis proximi, quem constituit intentio agentis, debet iudicari formaliter servile ve! liberale per comparationem ad agentem ... lila ergo opera quae tanquam finem proprium et ·proximum respiciunt temporale bonum corporis ipsius agentis, servilia sunt, etiamsi naturaliter essent spiritualia. · Unde si aliquis in corde suo cogitat et meditatur aliquid scientiale ordinatum ut ad proximum finem et proprium ad temporale lucrum, illud opus est magis servile quam liberale. Similiter si aliquis aliquod opus faciat quod est materialiter servile, si operans illud facit ad spirituale botium animae, sicut ad. finem proximum et proprium, magis est liberale quam servile, saltem per comparationem ad agentem ... Cum ergo in diebus dominicis sit vacandum ab omni corporali opere ordinato sicut ad proprium et proximum finem a.d bon.um proprii corporis temporale, vacandum est. in illis diebus ab omni opere quod materialiter et formaliter seu finaliter est servile simpliciter et per compara– tionem ad agens ... >>. Y poco más adelante, refiriéndose a la prohibición de las obras materialiter liberales sed formaliter serviles, precisa que << non ita astringitur horno ... sicut ab operibus quae sunt materialiter et formaliter servilia ... Unde nec propter huiusmodi actus incurrit horno peccatum mortale, nisi per hoc excludatur illa vaca– tío ... Ab operihus autem servilibus materialiter et non formaliter per comparationem ad ag.ens cessare horno ex necessitate in diebus dominicis non tenetur ... >> (Jbid.). (57) lbid.: << Ab operibus autem servilibus materialiter. et non formaliter per comparationem ad agens cessare horno ex necessitate in diebus domiilicis non tenetur ... Sic scholares legere et scribere possunt, et ratio est quia talia opera quan– tum ad suum finem proprium et proximum sunt liberalia >>. El fin propio y próximo a que se refiere nuestro autor en este pasaje, no es el fin a que tiende la obra por

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