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qué santo Tomás, siguiendo a Pedro Lombardo, ensefía que Íos pri– meros movimientos de la sensualidad constituyen pecado venial, aunque tal vez no ex genere suo, sino por imperfección del acto humano: « Sensualitas quandoque movetur absque ímperio rationis et voluntatis. Sed tarnen hoc peccatum non potest esse mo1'tale, sed veniale tan– tum » 51 • Otros desórdenes que el Angélico clasifica entre los pecados ex genere suo veniales, son las palabras ociosas, las mentiras jocosas, piadosas y oficiosas y el exceso en 1a comida y bebida 52 • Finalmente queremos destacar que, al igual que lo habían enseñado Ricardo de S. Víctor y san Buenaventura, la embriaguez no debe considerarse como pecado mortal, sino cuando se convierte en un desorden frecuente o habitual, puesto que sólo entonces desaparece en el hombre la debida y necesaria ordenación a Dios: « Similiter dicendum de ebrietate: quia ebrietas, quantum in se est, avertit rationem a Deo in actu, ut scilicet ratio ebrietate durante non possit in Deum •convertí. Et quia horno non tenetur rationem suam semper in Deum convertere actu, propter hoc ebrietas non semper est peccatum mortale; sed quando horno assidue inebriatur, videtur quod non curet quod ratio sua convertatur ad Deum, et in statu tali ebrietas est peccatum mortale » 53 • En conclusión: existen materia leve y pecados ex genere suo venia– les; pero su extensión o amplitud - bastante reducida, por cierto - no resulta fácil de circunscribir y delimitar. De todos modos, para llegar a una idea aproximada de la amplitud que el Angélico atribuye a los pecados ex genere suo veniales, hay que tener bien presente no sólo su concepto teológico y personalístico del pecado, sino también el significado y valor que, en su mentalidad, posee todo verdadero precepto o prohibición. 51 loEM, De malo, q. 7, art. 6, en Opera omnia, t. 8, p. 326 s.; q. 7, art. 1, in e, p. 316. 52 Ibídem, p. 316: « In actibus humanis aliquid invenitur quod de se con– trariatur caritati Dei et proximi; illa scilicet per quae tollitur subiectio et reve– rentia ho□inis ad Deum, ut blasphemia, idolatría et huiusmodi, et etiam ea quae tollunt convictum sooietatis humanae, sicut furtum, homicidium et huiusmodi...; et ista sunt peccata mortalia ex suo genere, quacumque íntentione vel voluntate fiant. Quaedam autem sunt quae licet inordinationem aliquam contineant, non tamen directe excludunt alterum praedictorum: sicut quod horno dicat mendacium non in fide, neque ad nocendum proximo, sed ad delectandum, vel etiam ad iuvandum; vel si quis excedat in cibo vel potu et alia huiusmodi; unde ista sunt venialia peccata ex suo genere». Véase también ibídem, p. 315; In quatuor libros Sententiar-.tm, lib. 3, dist. 38, q. l, art. 4, ad 5, en Opera omnia, t. 7, p. 436. 53 !DEM, De malo, q, 7, art, 4, ad 1, en Opera omnía, t. 8, p. 324. 21

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