BCCCAP00000000000000000001014

S. Buenaventura (t 1274), al igual que su maestro Alejandro de Hales, nos ofrece un concepto íntimo y profundamente teológico del pecado; pero no se olvida de otros elementos más externos que influyen también en la mayor o menor gravedad de su desorden: « Deus iustus iudex in puniendo non tantum considerat in peccato magnitudinem contem(ptus, sed etiam magnitudinem delectationis et magnitudinem damnificationís » 46 • Es, pues, indudable que san Buenaventura atribuye cierto valor y significado al objeto o materia en la gravedad de las leyes y preceptos y de sus correspondientes transgresiones. Por otra parte, además de pecados veniales por imperfección del acto humano, el seráfico Doctor admite con toda claridad pecados ex genere suo veniales, es decir, pecados cometidos con advertencia y consentimiento plenos, que son veniales precisamente porque su desor– den no es contra praeceptum. Tal vez causará sorpresa el comprobar que entre estos pecados hay que contar la embriaguez y las mentiras jocosas: « Dicendum quod triplex est genus venialis peccati. Quoddam enim est ex subre,ptione, et ideo veniale, quia vitari non potest tune. Quoddam ex cogitatione sine vol.untat,e sive consensu, et ideo veniale quia non p.fone consentit horno... Quoddam est veniale cum ratione et consensu; sed tamen ideo est veniale, quia non est deordinatio contra praeceptum, ut ebrietas et mendacíum iocosum » 47 • Existe, pues, cierta materia leve, como la que se halla implícita en la embriaguez y en las mentiras jocosas; pero no hay que perder creatura citra Deum; mortale vero est libido sive voluptas in creatura supra Deum vel aeque Deo... Et sic patet differentia venialis a mortali. Cum autem valde vicina sint in eodem genere materiae, difficile est dicere usque ad quid extenditur veniale peccatum et quando incipit esse mortale ». Y poco más adelante dice: « Verum tamen est quod veniale, quando insurgit, si non cohiberetur, posset progredi usque ad mortale, non quia ipsum in substantia fieret mortale, sed quia ex ipso occasionaliter fieret mortale progrediendo... Potest esse quod, cum aliquis diligeret aliquid veníaliter, quia etsi inordinate, sub Deo tamen, progrederetur illa inor– dinatio donec esset iam supra Deum; tune ergo ex veniali fieret mortale, non quia illa placentia sub Deo vel inordinatio facta sit supra Deum, neque illa, quae supra Deum est, fuerit aliquando sub Deo, sed quia occasionaliter et progressive perventum est ab illa quae erat sub Deo, ad illam quae est supra Deum » (Ibídem, n. 273, p. 287). 46 S. BONAVENTURA, OFM, In quatuor libros Sententíarum, lib. 2, d. 42, art. 1, q. 2, in c, en Opera omnia, t. 2, Ad Claras Aquas 1885, p. 963. Véase también ibídem, ad 3. 47 Ibídem, lib. 4, dist. 16, pars 2, art. 3, q. 1, in e, en Opera omnia, t. 4, Ad Claras Aquas 1889, p. 409. Véase también ibídem, dist. 17, pars 2, club. 7, p. 449. 19

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA3MTIz