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GIOVANNI DE LA ROCHELLE, GILBERTO DI TOURNAI... 131 riferito dell'incontro che Francesco e Domenico ebbero a Roma in casa del cardi– nale Ugolino, del loro umile contegno e del loro amore reciproco (pericope 148), esclama con veemenza: Quid dicitis, fìlii sanctorum? Degeneres uos çelus et inuidia probat, nec minus illegi– timos honorum ambitio. Inuicem mordetis et comeditis, nec bella et lites nisi ex con– cupiscentiis oriuntur. Colluctatio uobis aduersus acies tenebrarum, certamen forte contra exercitus demonum, et inter uos mucronem conuertitis; uersis uultibus in propitiatorium, familiariter se respiciunt patres pleni scientia, fìlii uero inuidia pleni graues sunt inuicem ad uidendum. Quid corpus faciet, si cor diuinum [sic!] habuerit? Sane per uniuersum mundum fructuosius pietatis doctrina profìceret, si ministros uerbi Dei caritatis uinculum fortius couniret. Suspectum namque quod loquimur uel docemus hinc maxime reditur, quo in nobis fermentum quoddam hodii signis eui– dentibus demonstratur. Scio hinc inde probos non esse in causam, sed improbos, quos ne sanctos inficerent merito crederem extirpandos. Quid demum de alta sapien– tibus dicam? Humilitatis, non altitudinis uia patres peruenerunt ad regnum; fìlii in circuitu ambitionis ambulantes, uiam ciuitatis habitaculi non requirunt. Quid restat, nisi ut quorum uiam non sequimur, nec gloriam consequamur? Absit a nobis, Domi– ne! Fac humiles esse discipulos sub alis humilium magistrorum; fac beniuolos consan– guines spiritus, et uideas filios filiorum tuorum, pacem super Israel 5 • Si tratta di espressioni che non ammettono possibilità di equivoci e che sono peraltro confermate dalla successiva, ben nota lettera con la quale, nel 1255, i mi– nistri generali dei due Ordini, Giovanni da Parma e Umberto di Romans, si rivol– sero congiuntamente ai loro frati esortandoli a porre fine ad ogni genere di contesa ed a ristabilire la mutua concordia in un tempo in cui, attaccati dall'esterno, erano chiamati a fare fronte comune6. desir de l'dme. Introduction par J. Dalarun. Traduction par D. Poirel et J. Dalarun. Révision par J. Dalarun, J.-F. Godet-Calogeras, J.-B. Lebigue et D. Poirel. Concordances et index par J. Poirel, Paris 2009. 5 Trascrivo direttamente dal cod. 686 della Biblioteca di Assisi, cc. 71-72. È ormai in dirittura d'arrivo una nuova edizione dell'opera, curata da Aleksander Horowski e da me. 6 La lettera - che doveva essere letta in tutti i conventi - è stata pubblicata in L. Wadding, Annales Minorum, voi. III, ad an. 1255, num. XII, Quaracchi 1931, 429-432; Litterae Encycli– cae magistrorum generalium Ordinis Praedicatorum ab anno 1233 usque ad annum 1376, ed. B.M. Reichert (Monumenta Ordinis Fratrum Praedicatorum, 5), Romae 1900, 25-31 (cito da quest'ultima edizione). Scrivono tra l'altro i due ministri generali: "Denique quomodo veri di– scipuli domini cognoscemur, nisi dilectionem ad invicem habuerimus evidenter? Quomodo ca– ritatem illam mutuam, que ante omnia ab omnibus est habenda, predicacionibus nostris aliorum

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