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146 HADRIANUS BORAK una parte Valerianum ponit contra aristotelismum scholasticum, sed ex altera parte sub duplici aspectu ad duas notas proprias novae philosophiae eum appropinquat, praesertim quatenus exprimuntur in philosophia eius coaevi Renati Descartes : studium de systematica structura speculationis - et valor hominis pro exordio speculationis. Exemplarismus et adhuc magis theoria de illuminatione tribuunt speculationi eius indolem quandam mysticam; ac ulterius praesentia Dei in actu cognitionis humanae fortiter affirmata subiectum ipsum cognoscens maxime independens ab obiecto reddit, et ita horno ipse, quamvis secundum Valerianum profunde et absolute in principio tran– scendenti fundatus, apparet ut fons veri et boni. Ac praeterea, iuxta novam viam a Galilaeo in studio scientiarum naturalium inauguratam, experimentis et experientiae studet; tamen praesertim magni aestimat introspectionem immediatam. In analysi actus cognitionis ( « cogito » vel « conscientia mei ») Valerianus procul dubio cunctos coaevos pro– funditate et praecisione in observatione superat. Ita eius philosophia coniungit methodum deductivam cum inductiva in campo magis largo et ratione scientifica magis perfecta quam cartesianismus. Ideo Valerianus consideratur ut speculationis cartesianae inspi– rator. Propter experimenta in physica, praesertim in tune maxime accesa discussione a Cartesio iterum aperta de vacuo et de barometro, Cartesius Valeriani scripta attente legit9. Lenoble putat historiam -roí:i cogito cum subtilibus analysibus experientiae interioris a Valeriano propositis coniunctam esse: « ajoutons que si l'on voulait achever l'histoire du Cogito, il serait injuste de ne pas tenir cornpte des pénétrantes analyses du P. Vale– riana Magni... » 10 • Utrum Valerianus doctrinam Cartesii cognoverit et qualis dimen– sionis poterat esse talis cognitio, difficile statuitur, quia Valerianus numquam eum citat. Tamen Mersenne in Praefatione operis Nova– rum observationum tomus III, (Parisiis 1647) explicite dicit se Vale– riano opera Cartesii commendasse: « quod facile Valerianus potuit ex Clar. Cartesij, quam ei Romae commendavi, philosophia conclu– dere » 11 • Leibniz et Christianus Wolff suam propriam dependentiam 9 Epístolas Cartesii, in quibus loquitur de Valeriana, vide in A. BAILLET, La vie de Mons. Descartes I, Paris 1691, 329. 1 0 LENOBLE, Mersenne ou la naissance du mécanisme, 297. Aliquas indicationes de relatione ínter Valerianum et Cartesium aliosque modernos refert MARIO DA GUSPINI, Il contatto del– l'u01no con Dio nell'atto conoscitivo, 244-246. 11 Cf. LENOBLE, Mersenne ou la naissance du mécanisme, 220. Lenoble de cetero bene adnotat: « Le P. Magni était aussi incapable de gouter la philosophie de Descartes et meme de s'y intéresser, que Mersenne d'adopter la métaphysique du P. Magni. II faut d'ailleurs rendre cet hommage au capucin qu'il n'avait d'autre souci que la vérité, et qu'il se mon– trait sans rancune. Comme il avait accepté avec joie la nouvelle des expériences d'Italie et

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