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FRANCISCO EIXIMENIS Y LOS ESPIRITUALES 253 ,crestiana, que no solament ella men los homens d'esta vida present a gloria mitjan9ant la gracia de Déu, ans encara és així a90 atorgat a ella que nenguna altra secta ni ley de viure és bastant a menar los homens d'esta vida present a gloria sino aquesta; ne, fora aquesta, no és atorgada per nostre Senyor Déu a nengú la sua gloria... Tot crestia deu creure que la sancta Església catholica és solament una e no moltes. Item, si altra ley o secta fos que endressas los homes a sa– lut, més apareguera que fos la dels juheus per Nostre Senyor dada que altra. Com donchs aquella sia cassada, despuys que lo Salvador morí e dix en la creu: Consummatum est... Deya Sant Agustí en la segon libre de Doctrina cristiana [sic] que la sancta Escriptura crestiana deu axí ésser regla de viure a cascun que aixo que ella dampne, tenga per dampnat; e 90 que approva sia aprovat; car si en altre loch trobas res que sía fals ací ho trobaras impugnat; e si és res de bo, así ho traba– ras aprovat... Sola aquesta [sancta fe], axí com ha maestría de veritat, ensenya als homens d'esta vida present anar a vera benuyran9a. No són donchs aytals les altres sectes que lurs servidors enganen e ence– guen e porten a mort eternal e ensenyen a ffugir a vera beneuyran9a. Ho, quanta rahó han de plorar que aquest sant estament ignoren, ne saben la sua virtut e que ell sia camí e via de gloria!... ». En el capítulo 96, donde el autor prosigue y termina le explica- •dón de los diez « espejos » del cristianismo, presenta el décimo como un resumen, incompleto, de los nueve precedentes, para afirmar que en las otras sectas - esta expresión es del propio Eiximenis -, tanto en las pasadas como en las existentes, en los días del autor gerundense no ha habido ni hay tales dignidades o « espejos », ni todos estos ni ninguno en particular; así como, fuera de la condición cristiana, nadie conscientemente ha dado la vida por su secta, ni en ninguna de ellas ha tenido lugar alguna obra milagrosa 8 • En la mente de Eiximenis todo redunda, a través del Chrestia, todo debe redundar en honor de la condición cristiana; pero ya veremos luego cómo esta incomparable condición, en cuanto debe ser vivida por los hombres, no alcanza su debido esplendor. Advirtamos de una vez para siempre que Eiximenis usa profusamente la palabra « digni– dad » o « dignidades » para aquilatar dicha condición cristiana, pero utiliza asimismo la palabra « excelencia » y aun otras menos expre– sivas en sí mismas, como «ocasión» y «punto», etc. Puesto que los textos que aducimos en su forma original contienen algunos de tales vocablos, nos creemos libres de acudir a otras citaciones, que podrían ser muchísimas. Nuestro propósito presente no permite más. a « Lo ·X· espill sí és pern;:ar en totes les altres sectes qui jamés foren ni huy són .en lo món, e veuras que nenguna no-s pot alegrar d'aquestes tant grans dignitats ni de nenguna d'aquelles, ni creu que null temps fos fcta, fora la chrestiana, per lo qual a· defendre se posas null hom scientment a· mort, ne en la qua! jamés sía estada solament una hobra miraculosa, ne encara una de·les excel·Jencies expresses per los ·X· punts ho espills de present tocats » . .MMP I - 19

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