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La importancia relevante que adquiere la teología negativa en todo su pensamiento es, por tanto, particular: el mejor modo de enfrentarse a toda ¡nterpretación antropomórfica de la divinidad. Desde esta perspectiva adquiere un nuevo sentido el constan te empleo que S. Buenaventura hace de los superlativos, negacio nes, contrastes, figuras, metáforas, comparaciones: lenguaje que puede introducirnos en una más adecuada intelección de Dios. Son modos humanos de pretender acercarse al significado de la absoluta sublimidad divina: consciente reconocimiento de nuestra pobreza intelectiva y lingüística ante la trascendencia de Dios 72• dem... quia est. Secunda, qua cognoscitur, quid non est; de qua Augusti nus: ‘Multum comprehendís, si comprehendis, quid non sit Deus.’ Tertia est, qua cognoscitur sicuti est... Prima notitia iiberat ab insipientia... Se cunda, ab Idolatria, qua colitur quod non est Deus... Tertia ab omni mi seria.. .“ (Comm. Le., e. 11, n. 11: VII, 280a). Debe interpretarse rectamen te este sentido “negativo” de nuestras afirmaciones sobre Dios. No debe olvidarse que se trata de un proceso dialéctico en el que afirmación - ne gación - eminencia permanecen íntimamente unidas. 5. Buenaventura re coge esta certera visión en un texto fundamental que transcribimos: “Sed alía est eminentior, scilicet secundum viam negationis, quonlam, ut dlcit Dionysius, ‘affirmatlones Incompactae sunt, negationes verae’, 11- cet enlm minus videantur dicere, plus dicunt. Et hic modus erectionis est per abnegatlonem omnium, ita quod in negationibus jhs sit ordo, md piendo ab Inferioribus usque ad superiora, sit etiam supereminentis po sitionis inclusio, ut cum dicitur: Deus non est Quid sensibile, sed super sensibile, nec Imaginabile nec mntelligibile nec exlstens, sed super omnia haec. Et tune veritatis aspectus fertur in mentis caiiginem et altius ele vatur et profundius ingreditur pro eo quod excedit se et omne creatum. Et lic est nobíiissimus elevationis modus; sed tamen ad loe, quod slt per fectus, praeexigit alium, sicut perfectio illumlnationem, et sicut negatio affirmationem. Hlc autem modus ascendendi tanto est vigorosior quan to vis ascendens est intimior; t,nto fructuoslor, quanto affectlo proxi mior. Et ideo valde utile est in lila exerceri” (TripZ. viai e. 3, n. 13: VIII, 17b). La teología negativa lleva en su misma entraña un encarecimiento de la trascendencia divina y, al mismo tiempo, un reconocimiento de lo positivo de nuestras afirmaciones sobre Dios en aquélla. Sobre el tema de teología negativa y positiva, cfr. A. BR0NTEsI, L’incontro misterioso con Dio. Saggio sulla Teología affermativa e negativa nello Pseudo-Dionigi.. Note di una lettura, Brescia 1970; 0. MORRA, Dio senza Dio, Bologna 1970, pp. 219-247. 72. “...sic ad intelligendam divinae sapientiae veritatem aenigmaticis ac mysticis figuris fntelligentiae rationalis manuducitur oculus. Aliter enim nobis innotescere non potuit invisibilis Dei sapientia, nisi se lis quae novimus vislbllium rerum formis ad slmilltudinem conformaret et. per eas nobis sua ínvisibilía, quae non novimus, significando exprimeret...” (Plant. Parad., n.1: y, 575a). Hay a este propósito algunos textos bona venturlanos en los que, al referirse a la sublimidad excelente de la Vir gen o de Cristo, reconoce la necesidad de emplear comparaciones y me táforas —entre las que sobresale la del “sol”— para expresar de alguna forma aquélla (cfr. $anct. Andrea Aost., sermo 2: IX, 470a; Assump. .V. 274
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